کوه آق داغ (خلخال)

کوه آق داغ که برخی آن را با نام سفید کوه می شناسند، بعد از قله سبلان کوه آق داغ دومین ارتفاع بلند استان اردبیل و از دیدنی ترین جاهای دیدنی خلخال است. خط الراس مرکزی کوه آق داغ  به رنگ سفید است و همین دلیل سبب نامگذاری آن به "آق داغ" شده است چرا که در زبان شیرین ترکی "آق" به معنای سفید است. این کوهستان زیبا در جنوب شرقی شهرستان زیبا و سرسبز خلخال و در منطقه حفاظت شده آق داغ قرار گرفته است.

ارتفاع قله آق داغ خلخال

شهرستان خلخال از بخش های مختلفی تشکیل شده است و کوهستان آق داغ نیز در مرز بین سه بخش مرکزی، خورش رستم و شاهرود این شهرستان قرار گرفته است و این بخش ها را از نظر جغرافیایی به طور کامل از یکدیگر جدا کرده است. همین مرز جغرافیایی تبدیل به مرز سیاسی این سه بخش نیز شده است. قله آق داغ هم با ارتفاع 3321 متر بعد از قله سبلان در رتبه دوم قلل مرتفع استان اردبیل قرار دارد.

کوه آق داغ اردبیل - تصویر قله آق‌داغ (خلخال)

طبیعت کوه آغ  داغ

این منطقه بعلت  داشتن توپوگرافی منحصر به فرد دارای طبیعت فوق العاده منحصر به فردی است.  از دامان این کوه ک ه مراتع  زیبا و بسیار سرسبز در کنار انبوه چمنزارها و گل های خودرو  فرا گرفته اند به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی خلخال یاد می شود. در ارتفاعات آق داغ شما شاهد حضور غارهای مختلفی هسیتد که بریا بسیاری از طبیعت گردان و کوهنوردان بسیار جذاب است. علاوه بر غارهای دامان این کوهستان زیبا چشمه های متعددی نیز از دل آن می جوشند که از بلندای ارفاعات سفید کوه به پاین ریخته و آبشار آق داغ را پدبد می آورد. و همین امر بر سرسبزی و زیبایی محیط اطراف این کوهستان افزوده است. همچنین از دیگر آبشار های این منطقه که در روستای های اطراف خلخال واقع شده می توان به آبشار دیز و آبشار نره گر اسبو اشاره کرد. یکی از چشمه های موجود در این کوهستان که در ارتفاعات دو هزارمتری کوه قرار دارد در نزد مردم به خاصیت درمانی بسیار شهره است. 

 این جاذبه دیدنی نزدیک را از دست ندهید : روستای لایین کلات

کوه آق داغ اردبیل کجاست

کوه آق داغ در فاصله 35 کیلومتری شهر خلخال قرار گرفته است و بهترین مسیر دستسری به آن جاده خلخال به هشتجین است که تنها 5 کیلومتر با آن فاصله دارد. با فتح قله این کوه زیبا شما به راحتی می توانید جنگل های استان گیلان و جنگل های استان اردبیل در مجاورت آق داغ را ببینید. در این میان می توان به جنگل های قره تیکان و نوده اشاره کرد. 

 این قله زیبا بخشی از منطقه حفاظت شده آق داغ است که دارای گونه های گیاهی متراکم و متنوعی همچون گون، یونجه، آویشن، سنجد، زرشک و .. است در دامان این کوه گونه های مختلف جانوری نیز زندگی  می کنند که از میان آن ها می توان به گونه هایی همچون عقاب طلاییف کبک، جغد، روباه، گراز، شغال، سمور و ... اشاره کرد. 

کوه آق داغ اردبیل - قله آق‌داغ (خلخال)

 مسیر صعود

شهرستان  خلخال بخش هشتجین روستای مره جین سپس آق سو و شروع مسیر به سوی قله

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم