آبشار مارگون کجاست؟

آبشار مارگون یکی از پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی استان فارس است که در مرز این استان با استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته­است. این آبشار زیبا و باشکوه در نزدیکی روستایی به همین نام (مارگون) و پیست اسکی پولاد کف و  در منطقه حفاظت شده مارگون قرار گرفته که از توابع شهرستان سپیدان است. آبشار زیبا و شکوهمند مارگون با ارتفاع هفتاد متری خود یکی از چشم نوازترین جلوه های طبیعت سپیدان است که در انتهای دره ای زیبا و سرسبز قرار گرفته است و در ردیف مرتفع ترین آبشارهای چشمه ای جهان قرار دارد. این آبشار زیبا با بیش از 100 متر عرض از چشمه­های جوشیده از دل کوهی مرتفع سرچشمه گرفته و به زیبایی تمام از میانه یک دیواره کوهی به زمین می­ریزد. 

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : پیست اسکی پولاد کف

آبشار ماگون،آبشار مارگون سپیدان ،عکس آبشار مارگون

وضعیت آبشار مارگون

آب حاصل از فرود آمدن آبشار پس از ایجاد حوضچه­ای کوچک در قالب یک رودخانه پرآب جاری می­شود و پس از پشت سر گذاشتن دره به سمت شهر سپیدان حرکت می کند. رودخانه در مسیر حرکت خود آبشارهای کوچک و بلند متنوعی را به وجود می­آورد و بر زیبایی مسیر می افزاید. چشمه های متعددی در دل این دره از زمین می جوشند که در ادامه به این رودخانه ملحق می­شوند. این رود در نهایت به رودخانه­ ای بزرگتر به نام کمهر پیوسته و به مسیر حرکت خود ادامه می دهد. آبشار زیبا و بسیار چشم نواز مارگون در میان انبوهی از درختان و گیاهان جنگلی فرود می­آید. درختانی همچون زالزالک، زرشک، سیب و گیاهانی همانند گل­ های ختمی و لاله های واژگوون سرخ رنگ جلوه های بسیار زیبایی را در کنار این آبشار پدید آورده اند. در مجاورت آبشار مارگون حفره ها و غارهای متعددی در دل کوه به وجود آمده است که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

بیشتر بدانید!تنگ براق، جادوی چند صد ساله طبیعت

شهرداری سپیدان در مجاورت این آبشار زیبا امکاناتی همچون پارکینگ، آلاچیق، نمازخانه و سرویس بهداشتی تعبیه کرده است تا گردشگران بتوانند لذت بیشتری از اقامت در مجاورت این آبشار زیبا ببرند. پس از پارک وسیله نقلیه در پارکینگ مجموعه برای رسیدن به آبشار باید مسیری که حالا تبدیل به یک راه سنگ فرش شده و در حدود یک کیلومتر طول دارد را با پای پیاده طی کنید. قرار گرفتن این آبشار در نزدیکی مرز دو استان فارس و کهگیلویه و بریر حمد سبب شده تا بتوانید از هر دو استان به راحتی خودتان را به آبشار مارگون برسانید. اگر از استان فارس عازم شده­اید باید به سمت سپیدان حرکت کنید و با پشت سر گذاشتن روستای کمهر خودتان را به کاکان برسانید.

جاذبه ی نزدیک به شما : تنگ تیزاب

 

فاصله شهر ها تا آبشار مارگون

 اگر هم از یاسوج عازم این دره شده اید هم باید خودتان را از مسیر جاده یاسوج به اقلید به کاکان برسانید. پس از کاکان مسیر رسیدن به مارگون توسط تابلوها به خوبی مشخص شده است. فاصله این آبشار از شیراز 150 کیلومتر و از شهر یاسوج در حدود 65 کیلومتر است. این آبشار در فصول بهار و تابستان به یکی از خنک ترین نقاط استان بدل می­شود و میزبان گردشگران بسیاری است پس اگر می خواهید جایی برای کمپ زدن در نزدیکی آبشار بیابید باید در ساعات اولیه صبح خودتان را به آبشار برسانید. با شروع فصل پاییز هوا در دره مارگون رو به سردی می­گذارد و در زمستان آبشار یخ می­بندد. از آنجایی که مسیر منتهی به آبشار در زمستان برفگیر و خطرناک است بنابراین دسترسی به آبشار مشکل­تر است. برای ورود به این تنگ زیبا و دیدن آبشار باشکوهش مبلغ 5000 تومان ورودیه برای هر نفر تعیین شده است.

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم