plane car building loader animation

جاهای تاریخی مشهد

divider image
به فاصله حدود ۸۰ كیلومترى مشهد و در سمت شرق روستاى رباط سفید

آتشکده بازه هور رباط سفید کهن ترین چهارتاقی ایران است که اسناد تاریخی و پژوهش های باستان شناسی در این منطقه گویای این مطلب است. این چهارتاقی در زمان اشکانیان ساخته شده است و علاوه بر اینکه کهن ترین چهارتاقی در ایران می باشد ،قدیمی ترین گنبد جهان هم هست (به گفته ی باستان شناس مشهور، آرتور پوپ) و این آتشکده اولین اثری است که در سال 1310 در خراسان رضوی به ثبت ملی رسیده و جای خود را در تاریخ و فرهنگ خراسان باز کرده است. بازه هور بنایی ارزشمند است که به تاریخ قبل از اسلام بر می گردد.

خراسان رضوی- مشهد- چهارراه شهداء- آرامگاه نادرشاه- موزه نادر

موزه ی نادری در کنار آرامگاه نادرشاه در شهر مشهد قرار دارد که نمایانگر آثار تاریخی این عصر می باشد. این بنا دارای دو تالار می باشد.

خراسان رضوی- مشهد- خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی یا در انتهای خیابان اندرزگو (خسروی نو) اندرز گوی ۱۳، انتهای بازار بزرگ ( بازار فرش فروش‌ها )

حمام مهدی قلی بیک از حمام های مشهور در دوره ی شاه عباس صفوی می باشد. در حال حاظر این حمام به موزه ی مردم شناسی تبدیل شده است.

خراسان رضوی- مشهد- عنصری ۹

باغ خونی متعلق به عصر قاجار بوه و در خیابان عنصری شهر مشهد قرار دارد، این باغ جزو آثار به ثبت رسیده ی ملی ایران محسوب می شود.

خراسان رضوی- ۸ کیلومتری غرب مشهد- بعد از پارک جنگلی وکیل آباد- بر روی رودخانه گلستان

بند گلستان بر روی رودخانه ای به همین نام در غرب شهر مشهد قرار دارد. قدمت این بند تاریخی به 500 سال می رسد وهمانند گذشته از مکان های گردشگری و تاریخی محسوب می شود.

خراسان رضوی-مشهد- خیابان امام خمینی (ارگ)- سه راه دارایی

خانه ی تاریخی ملک در شهر مشهد، خیابان امام خمینی قرار دارد. این اثر تاریخی از آثار به ثبت رسیده ی ملی ایران محسوب می شود.

خراسان رضوی- مشهد- کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی- بعد از سه راه فردوسی- کوچه شهید یزدی- کارخانه گندم دشت مشهد

موزه تخصصی نان، در سال 1930 به عنوان اولین موزه خاورمیانه بازگشایی شد. موزه ی نان به سه بخش تقسیم شده است. 1-بخش خاک 2- بخش آب 3- بخش آتش

استان خراسان رضوی- مشهد- حرم مطهر امام رضا- صحن کوثر

یکی از مشهورترین موزه های ایران، موزه ی آستان قدس رضوی است که آثار تاریخی دوران مختلف و اشیاء تاریخی متعلق به حرم امام رضا (ع) در این موزه گذاشته شده است.

خراسان رضوی، جاده مشهد – قوچان، سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه گنبد هارونیه در شهر مشهد، بخش مرکزی و دهستان طوس

بنای تاریخی هارونیه در توس قدیم، 25 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد قرار دارد. معماری بکار رفته در این بنا به شیوه ی آذری بوده و ساخته شده از آجر می باشد.

جلالیه، بلوار مصلی

مصلی مشهد (پایین خیابان) در شرق مشهد