تهران تا قبل از حضور قاجارها و انتخابش به عنوان پایتخت یک شهر آرام و کوچک بود که برخلاف هوای گرمش مناطق ییلاقی اطرافش بسیار خوش آب و هوا و سرسبز بود. از وقتی قاجارها  حکومتشان را در تهران آغاز کردند، ییلاقات اطراف تهران نیز به مذاقشان خوش آمد و باغ ها و کاخ های زیادی در این ییلاقات ساخته شد. مجموعه سعد آباد که در شمال تهران و در منطقه دربند قرار گرفته است از جمله ییلاقاتی بود که در دامنه البرز دل پادشاهان قاجار را برده بود. باغی وسیع که رودخانه ای پرآب از میانه آن می گذشت و هوای بسیار مطبوعی داشت. در زمان قاجار چندین بنا در داخل این باغ ساخته شد اما با کودتای رضاخان و آغاز اقامتش در این ییلاق خوش آب و هوا روزگار سعد آباد نیز به کلی دگرگون شد.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید: کاخ موزه ملت

 

بسیاری از باغات و ییلاقات و خانه های مجاور سعدآباد خریداری شده و مجموعه سعدآباد تبدیل به یک باغ 110 هکتاری شد. باغی با درختان بلند بالا و کهنسال و طبیعتی خیره کننده که فقط دوازده حلقه قنات علاوه بر رودخانه ای که از میان آن می گذشت منابع تامین آب مورد نیازش بودند. مجموعه ای فاخر و زیبا که تنها هفت دروازه ورودی اش نشان از عظمت  و وسعتش دارد. قدم در مجموعه سعدآباد که بگذارید افراها و سروهای کهنسال به استقبالتان می آیند و صدای آواز پرندگان مسحورتان می کند. اقامت رضاخان و به تبع آن تاجگذاری اش سبب آغاز ساخت و سازها در داخل سعد آباد می شود و کاخ ها و عمارت ها یک به یک در باغ پدیدار می شوند.

سعدآباد هم اکنون 14 کاخ و چندین عمارت دارد. برخی از بناها در زمان رضاخان ساخته شده و برخی دیگر در زمان حکومت محمد رضا شاه پهلوی. هر کاخ متعلق به یکی از افراد خاندان پهلوی بوده و عمارتها نیز اغلب در اختیار سازمان ها قرار داشته است. کاخ ها اما به جز بناهای ساخته شده در زمان قاجار سر و شکلی کاملا مدرن دارند  ولیدر داخل بناها گچکاری ها و آیینه کاری های بسیار باشکوهی به چشم می خورد. داخل کاخ ها نیز به زیباترین شیوه ممکن آراسته شده است.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : دربند تهران

 

محمد رضا شاه از آغاز دهه 50 تا قبل از وقوع انقلاب در این مجموعه اقامت داشته و بعد از خروج اش از ایران بسیاری از کاخ ها به مرور زمان بعد از یک مدت تعطیلی بازسازی شده و حالا به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد. در میان بناها اما کاخ سبز و کاخ سفید که به رنگ سنگ های به کار رفته در بنا نامگذاری شده اند بسیار چشم نوازند و آثار فاخری در آن ها به نمایش گذاشته شده است.

لیست کاخ ها و عمارت ها:

  1.  کاخ احمد شاهی
  2. کاخ شهوند( کاخ سبز)
  3. کاخ سفید
  4. کاخ اختصاصی
  5. کاخ اسود
  6. کاخ شمس
  7. کاخ اشرف
  8. کاخ غلامرضا
  9. کاخ ملکه مادر
  10. کاخ عبدالرضا
  11. کاخ احمدرضا
  12. کاخ شهرام
  13. کاخ بهمن پهلوی
  14. کاخ فریده دیبا
  15. کاخ جدید ولیعهد
  16. کاخ قدیم ولیعهد
  17. کاخ لیلا
  18. کاخ فرزندان

هر یک از این کاخ ها و موزه ها امروزه کاربرد خاصی دارند ،برخی در قالب موزه و برخی دیگر متعلق به نهاد ریاست جمهوری است. حتما شما هم بارها و بارها دیده اید که دولت از میهمانان خارجی اش در همین کاخ پذیرایی می کند. موزه ها نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردارند آنقدر که می توانید با فراغ بال یکی را بر حسب علایقتان انتخاب کنید. لیست موزه های برگزار شده در هر یک از کاخ ها عبارتند از:

  • موزه خط میرعماد
  • موزه بهزاد
  • موزه نظامی
  • موزه سلاح های درباری
  • موزه پوشاک سلطنتی
  • موزه هنرهای زیبا
  • موزه ظروف سلطنتی
  • کاخ موزه ملت
  • کاخ موزه سبز
  • موزه نمایش آثار استاد فرشچیان 
  • موزه برادران امیدوار
  • موزه اسناد
  • موزه آب
  • موزه آشپزخانه سلطنتی
  • موزه اتومبیل های سلطنتی

علاوه بر موزه ها سالن آمفی تئاتر و سالن سینمایی که فرح پهلوی در این مجموعه ایجاد کرده است در کنار زمین های تنیس و همچنین کتابخانه ها و گلخانه های نیز در کاخ سعد آباد به چشم میخورد. آب و هوای استثنایی و طبیعت خیره کننده این مجموعه سبب شده تا بسیاری برای استفاده از محیط زیبای این مجموعه سری به آن بزنند. وجود کافه و رستوران مدرن و سنتی هم این مجموعه را پیش از پیش محبوب کرده است. مجموعه سعد آباد آنقدر وسیع است که اگر بخواهید کل کاخ ها و عمارت هایش را ببینید باید یک روز تمام را در آن سپری کنید. برخی ون ها شما را برای جابجایی بین کاخ ها در دل این باغ شیب دار و وسیع یاری می کنند.

ساعات بازدید: 9 الی 17

بلیط ورودی کاخ سعد آباد: 2500 تومان ( پرداخت با کارت بانکی)

بلیط وروردی کاخ ها و موزه ها: 2000 تومان