شهر اردبیل به پشتوانه تاریخی طولانی و طبیعتی زیبا یکی از چشم نوازترین شهرهای ایران است که در مرکز استان اردبیل قرار گرفته است. شناخته ترین اثر تاریخی شناخته شده این شهر بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی جد مادری سلسله صفویه است که در میدان عالی قاپوی این شهر واقع شده است. درست در مجاورت این بقعه و در بخشی از بافت تاریخی آن موزه هایی زیباقرار گرفته اند که یکی با نام نگارخانه خطایی شناخته می شود و دیگری مشهور به موزه باستان شناسی شهر اردبیل است که با مساحت 1700 مترمربع و در دو طبقه در سال 1387 ه.ش راه اندازی شده است. نگارخانه خطایی که از آن با نام موزه شاه اسماعیل صفوی نیز نام برده می شود نام خود را از تخلص این پادشاه سلسله صفوی وام گرفته است.

شاه اسماعیل یکم موسس سلسله بزرگ صفویه است که در شاعر فارسی و ترکی برجای مانده از وی، خود را با تخلص خطایی معرفی می نماید. وی یکی از پادشاهان تاثیرگذار سلسله صفوی است که هم اکنون تندیسی بزرگ از وی درست در درب ورودی نگارخانه قرار گرفته است. بنای نگارخانه آجری است و به سبک اغلب بناهای دوران صفوی شیشه هایی رنگی و ارسی هایی زیبا در اطراف آن به چشم می خورد. در این نگارخانه زیبا که بنای آن بخشی از بافت تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است آثاری از هنرمندان صنایع دستی شهر اردبیل به نمایش گذاشته شده است که در این میان می توان به صنایعی همچون فرش بافی، گلیم بافی، مجسمه سازی، نگارگری و .. اشاره کرد.

علاوه بر حضور صنایع دستی زیبای اردبیل و هنرمندانی که گاه در گوشه و کنار این نگارخانه اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی می نمایند تابلوهایی از تاریخ، طبیعت و جاذبه های تاریخی و طبیعی دیدنی این سرزمین به نمایش گذاشته شده است که اطلاعات سودمندی را در اختیارتان قرار می دهد. این نگارخانه در طول سال میزبان برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای مختلفی همچون برگزاری گالری های نقاشی، هنرهای تجسمی، ورکشاپ های آموزشی، شب شعر، معرفی کتاب و ... است که به دلیل مجاورت با موزه باستان شناسی اردبیل  بقعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی از محبوبیت بالایی برخوردار است. موزه باستان شناسی اردبیل نیز با به نمایش گذاشتن قدیمی ترین آثار باستانی ایران یکی از موزه های غنی کشور است که حتما باید سری به آن بزنید.