ساعت یا زمان نما یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر است که برای زمانبندی های دقیق کشاورزی به کار گرفته می شود. این ساعت ها که در گذر زمان شکل های متنوعی را به خود گرفته است به ساعت های آبی ،خورشیدی، ستاره ای و شنی تقسیم می شدند و بعدها به شکل دیجیتالی ، باینری  و مکانیکی در آمدند. ساعت ها علاوه بر اینکه لحظه به لحظه از گذر زمان را نشان می دهند اتفاقات مهم تاریخ را هم به ثبت رسانده اند. برای تماشای تمامی زمان نماهای گذشته می توان به تماشاگه خانه موزه زمان رفت که در استان تهران در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی پلاک 12 واقع شده است. موزه تماشاگه زمان که در یک خانه بسیار زیبا قرار گرفته است اولین موزه ساعت ایران را به خود اختصاص داده است و در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مر کز خرید نزدیک را از دست ندهید : مرکز خرید پالادیوم کجاست؟

 موزه زمان تهران در یک خانه قاجاری که به خانه حسین خداداد شهره است قرار گرفته است و  با 700 متر زیربنا  مساحتی حدود 600 هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است. این بنا که قدمتی بیش از 90 سال دارد مربوط به حکومت محمدشاه و ناصرالدین شاه است که در سال 1346 توسط حسین خداداد خریداری می شود و با بهره بردن از هنرمندانی همچون استاد فراهاد یحیی پور، حاج علی شیخی و حاج عبدالکریم نوید تهرانی این بنا را طی 12 سال با تلفیقی از هنرمعماری ایرانی و اروپایی در دو طبقه وبا استفاده از اسکلت آهنی بنا می کنند. موزه تماشاگه خانه تهران که سراسر با رنگ آبی پوشیده شده است و از پنجره هایی با گچ بری های جذاب اصفهانی تزئین شده است در 1378 به عنوان اولین موزه ساعت ایران تغییر کاربری می دهد.

این جای دیدنی نزدیک را از دست ندهید : پارک قیطریه
 


موزه از حیاطی با درختان کهن سال برخوردار است و فضای دل نشینی را برای دیدن ساعت های آفتابی، آبی، مکانیکی، طنابی، شمعی، شنی، روغنی و قایق اژدها فراهم کرده است. طبقه اول  تماشاگه زمان بخش متفاوت این بنا را شامل می شود و با گچ بری های برگرفته شده از اتاق موسیقی عالی قاپو، طرح فرش اصفهان در سقف ، آفرینش آدم و حوا، هابیل و قابیل در باغ عدن ساخته شده است در این بخش کلکسیونی از انواع ساعت های مکانیکی ، کوکی و  وزنه ای از قبیل ساعت های آونگی، رومیزی، شاهینی، دیواری و ایستاده را می توان مشاهده کرد و در طبقه دوم آن می توان ساعت های مچی، جیبی، اولین ساعت کارت زنی و ساعت های افراد مشهور را از قرن 17 تا 20 تماشاکرد. در موزه ساعت تهران علاوه بر این ساعت های باارزش انواع تقویم های مهم ساده و باستانی ، اسطرلاب ها، ظروف سنجش زمان همچنین معرفی تقویم نویسان و قدیمی ترین ماکت کتیبه بیستون وجود دارد.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : بازار سنتی تجریش تهران

 از قسمت های پرطرفدار موزه ساعت وجود کافه ای هست که برای شکم گردی انتخاب عالی محسوب می شود این کافه که در فضای سرسبز و دل انگیز قرار دارد از صبحانه های بی نظیری برخوردار است و همه روزه افراد بسیاری را برای صرف صبحانه و کافه به خود جذب می کند. موزه ساعت تهران یکی از قطب های مهم توریستی به شمار می رود که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. این موزه در شش ماه اول سال از ساعت 9 تا 19 و در شش ماه دوم سال از ساعت 9 تا 17 غیر از روزهای پنج شنبه و جمعه و ایام تعطیل آماده ارائه خدمات به بازدیدکنندگان می باشد.