بازار سنتی تجریش تهران کجاست

بازارچه تجریش از جمله جاهای دیدنی تهران، در انتهای خیابان ولیعصر و در محله تجریش تهران قرار گرفته است. این بازار قدیمی در مجاورت امامزاده صالح(ع) و تکیه تاریخی تجریش قرار دارد و بازاری کوچک و سرپوشیده است. چیزی در حدود یک قرن پیش این منطقه پر از باغات میوه و خانه های روستاییان بوده است. این منطقه به دلیل دارا بودن ییلاقات خوش آب و هوا غالبا در بهار و تابستان محل مراجعه مردم بوده است. در این منطقه میدانی قرار داشته که مردم محصولات باغی خود را برای عرضه به آنجا می آوردند. به علت استقبال از این محصولات کم کم گاری ها در میدان ثابت می شوند و سر و شکل دکان را به خود می گیرند.

بازار تجریش

این دکانها شش ماه از سال به دلیل بارش برف و سردی هوا تعطیل می شد و فقط شش ماه نخست سال به خرید و فروش می پرداخت. کم کم بر تعداد دکان ها افزوده می شود و در مجاورت امامزاده کسب و کارهای جدیدی مانند قهوه خانه ها، آهنگری ها، عطاری ها و ... شکل می گیرند.  به دلیل سرد بودن هوا اهالی بازار، سقفی از جنس چوب، کاهگل و حلبی بر بالای بازار تعبیه می کنند تا بازار در نیمه دوم سال نیز برپا شود. در سال 1352 برای اولین بار سقفی یکپارچه بر فراز بازار قرار می گیرد که از جنس آهن است. بازار در چند سال اخیر به همت شهرداری و میراث فرهنگی تغییر شکل داده و به صورت یک بازار کاملا سنتی و ایرانی در آمده است.

از سر در ورودی بازار که عبور کنید کتیبه هایی بر سر در مغازه با خط ثلث به چشم می خورد. بازار یک راسته اصلی 700 متری داشته و در آن انواع و اقسام کسب و کارها در 400 باب مغازه به فعالیت مشغولند. انواع آجیل و خشکبار، زعفران، زرشک، پارچه های ایرانی، ترشی، ادویه، بدلیجات، تسبیح، لوازم الکترونیکی، غذاخوری های کوچک، مساجد تاریخی و قدیمی در این بازار به چشم می خورد. مشهورترین بخش بازار تجریش میدان تره بار است که انواع و اقسام میوه و سبزی و صیفی جات در آن عرضه می شود. این بخش از بازار که بسیار خوش آب و رنگ و پرطرفدار است در تکیه تاریخی میدان تجریش قرار دارد.

بازار سنتی تجریش تهران

این تکیه تاریخی چیزی در حدود 200 سال قدمت داشته و در دهه اول محرم برای اجرای تعزیه تعطیل است. تعزیه بر روی سکوی میانی اجرا شده و مردان دور تا دور سکو می ایستند. زنان نیز در بنای دور میدان و در طبقه دوم به تماشای تعزیه می ایستند. این تکیه در انتهای راسته بازار قرار گرفته و از یک طرف نیز به امامزاده صالح متصل می شود. بازار تجریش یکی از بازارهای تاریخی پایتخت است که در نزدیکی بسیاری از پاساژهای مشهور منطقه تجریش قرار دارد و از جمله جاهای تفریحی تهران به مشار می رود.