عمارت و باغ شاپوری شیراز

عمارت و باغ شاپوری از جاذبه های بی نظیر استان فارس است که در خیابان کریم خان زند، خیابان انوری و تقاطع خیابان اهلی شهر شیراز واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی به دوره پهلوی اول یعنی حدود 82 سال پیش برمی گردد. ساخت بنایی با این وسعت و عظمت با ظرافت کاری هایی که در آن به کار رفته کار آسانی نیست؛ ابوالقاسم مهندسی، معمار با سلیقه و چیره دست از سال 1310 تا سال 1315 طی 5 سال کار ساخت و ساز عمارت را به پایان رساند.

عمارت شاپوری در نزدیکی بازار وکیل شیراز با مساحتی حدود 4635 متر مربع در دو طبقه که از اتاق های مختلف با زیربنای 840 متر مربع با معماری به سبک قاجار و الهام گرفته از معماری اروپایی ساخته شده است. نقشه بنا بسیار متفاوت نسبت به سایر مکان های مشابه خودش است در معماری ایرانی استفاده از بالکن غیرمتعارف بوده اما در عمارت شاپور به چشم می خورد یا پلکان آن با دیگر عمارت ها تفاوت دارد. 14 ستون در نمای اصلی ساختمان به صورت قرینه با نقوش وگپبری و کاشی کاری های طرح هخامنشی کنار هم قرارگرفته است.

عمارت و باغ شاپوری شیراز

در حیاط یا باغ عمارت درخت های متنوعی از جمله: افرا، سرو، چنار، و درختان میوه مانند انجیر، انار، نارنج، خرما و گل های زینتی رز، شمعدانی و ...که در باغچه کاشته شده، با نظم و تقارن خاص خود زیبایی باغ را دو چندان کرده است. همچنین در وسط باغ حوض بزرگی توجه را به خود جلب می کند.

این جاذبه دیدنی نزدیک را از دست ندهید : باغ ارم و موزه سنگ و گوهر دریای نور

عمارت مجلل شاپوری متعلق به تاجر بزرگ شیرازی به نام عبدالصاحب شاپوری بود که تا اوایل دهه 70 به مدت 55 سال این باغ عمارت را برای سکونت انتخاب کرده بود؛ پس از آن برای مدتی عمارت به حالت متروکه درآمد تا اینکه سرانجام در سال 1378 عمارت توسط میراث فرهنگی از خانواده شاپوری خریداری شد و پس از یک سال در تاریخ 16 مهرماه 1379 با شماره 2781 به فهرست ثبت آثار ملی پیوست.

باغ،باغ و عمارت شاپوری،باغ و عمارت،شیراز،باغ و عمارت شیراز

در حال حاضر نمایشگاه آثار فرهنگی هنری در یکی از سالن ها دایر است علاوه بر آن طبقه همکف کافی شاپ و طبقه اول رستوران راه اندازی و در حال بهره برداری است؛ پس از بازدید از این جاذبه تاریخی، چشیدن طعم یک نوشیدنی خوشمزه یا یک غذای لذیذ خستگی را از تن می برد. با پرداخت مبلغ ورودی میتوانید از باغ دیدن کنید.

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم