تاریخچه باغ ارم و موزه سنگ و گوهر دریای نور

از افتخارات کشور ایران وجود مراکز تاریخی، تفریحی، مذهبی و... است که هنر دست هنرمندان ایرانی در ساخت آن نقش دارد که همین علت باعث توجه بسیاری از ایرانیان و حتی گردشگران خارجی شده است. 9 باغ ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده در واقع مجموعه باغ و موزه ارم یکی از آن ها می باشد که در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در تاریخ 6 تیرماه 1390 به شماره 1372 ثبت فهرست جهانی شد. باغ و موزه ارم در قسمت شمال غربی شیراز در فاصله اندکی از ارتفاعات شمالی باباکوهی قرارگرفته است.                

باغ ارم،باغ ارم و موزه سنگ،ارم،باغ

وضعیت باغ ارم و موزه سنگ و گوهر دریای نور

طبق مطالعات انجام گرفته تاریخ دقیق ساخت باغ ارم در جایی قید نشده اما از آنجایی که وصف آن در سفرنامه های قرن دهم و یازدهم نوشته شده گویای آن است که قدمت بالایی دارد. این بنا در طی سالیان دراز فراز و نشیب هایی را طی کرده و به دست افراد مختلف از دوره های مختلف تاریخی افتاده است. به طوری که از دوره صفوی به بعد آباد و در زمان کریم خان زند بهسازی و ساخت و ساز انجام گرفت، به همین دلیل هم مساحت این بنا از ابتدا تا کنون متغیر بوده اما در حال حاضر مساحت باغ ارم 110380 متر مربع است.

این جاذبه دیدنی نزدیک را از دست ندهید : آرامگاه علی ابن حمزه

در جلوی ساختمان اصلی حوض بزرگی به وسعت 335 متر مربع که توسط 4 نخل از4 گوشه محاصره شده، وجود دارد.همچنین گذرگاهی از غرب به شرق از جلوی ساحتمان و حوض تا انتهای باغ کشیده شده؛ در دو طرف گذرگاه شمشادهای کوتاهی به چشم می آید که دست در دست هم داده و مانند حصاری عمل می کند و از میانه آن جوی آبی که از ابتدای گذرگاه شروع شده و در میانه راه به قسمت های مختلف تقسیم شده را می توان دید.

ساختمال اصلی در سه طبقه با تزیینات منحصر به فرد ساخته شده؛ نقاشی های رنگ روغن، گچبری و کاشی کاری، پنجره های آهنی مشبک، درهای جوبی منبت کاری شده از جنس ساج که هنوز مثل روز اول سالم حفظ شده زیبایی آن را چند برابر کرده است. نیم دایره ها در دوطرف سردر ساختمان و هلال هایی که روی هم تشکیل شده در اصطلاح معماران فارس به سنتوری معروف است. روی این سنتوری ها کاشی کاری با تصاویر مختلفی از جمله ناصرالدین شاه سوار براسب سفید، حکایت رستم پهلوان، خسرو و شیرین، سلیمان و ملکه سبا، یوسف و زلیخا و... نقش بسته است. متاسفانه اطلاعات دقیقی از داخل بنا و تصاویربرای معرفی بیشتر  موجود نیست.   

                                                   باغ ارم،باغ ارم و موزه سنگ،موزه سنگ،موزه،باغ،ارم

توصیف یک باغ با این بزرگی و تنوع گیاهی مختلف نام بردن تک تک آن ها کار آسانی نیست، به اختصار چند نمونه دسته بندی از پوشش گیاهی این مکان عبارتند از: درختان مثمر یا درختان میوه مانند: انار، گردو، خرمالو، سیب، گلابی، زردآلو، بادام، مرکبات و...؛ درختان غیر مثمر یا تزیینی؛ درختان کهن هزاران ساله؛ گل های مقاوم و حساس به سرما؛ بوته های گلدار دائمی؛ گیاهان گلخانه ای ؛ درخت های زینتی و حصاری؛ پوشش گیاهان یک ساله رونده و از همه زیباتر بیش از 200 گونه گل رز بخشی از شگفتی های این باغ است. باغ ارم قطعه ای از بهشت است که با این همه تنوع گیاهی در همه فصول سال زیبایی برای به رخ کشیدن دارد اما از همه اینها که بگذریم بهار آن تماشایی است.

این جاذبه دیدنی نزدیک را از دست ندهید : باغ هنر شیراز

از سال 1390 با تلاش و حمایت مسئولین دانشگاه شیراز، موزه سنگ و گوهر دریای نور در طبقه همکف ساختمان اصلی باغ ارم راه اندازی شد. موزه سنگ و گوهر دریای نور با وسعتی بالغ بر 300 متر دومین موزه ایران  پس ازموزه سنگ تهران، با بیش از 140 نوع گوهر و سنگ تزیینی و کمیاب از نقاط مختلف ایران و جهان، به شمار می آید.

باغ ارم در 14 آبان ماه 1353 با شماره 1013 ثبت فهرست آثار ملی شد. دیدن این مکان خاطره شیرینی را برای شما رقم خواهد زد؛ ورود به این باغ با پرداخت هزینه اندکی( 3000 تومان بازدید کنندگان ایرانی و 20000 تومان بازدیدکنندگان خارجی ) امکان پذیر است. پیشنهاد میکنم با لباس های سنتی که در اختیار شما قرار میدهند عکس یادگاری بگیرید و از فالوده شیرازی غافل نشوید. فروشگاهی برای فروش محصولات فرهنگی، سوغات، صنایع دستی برای خرید مراجعه کننده ها در نظر گرفته شده درواقع هم تفریح هم استراحت و هم لذت خرید در کنار هم حس می شود.

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم