آرامگاه عطار کجاست

آرامگاه عطار نیشابوری از جاهای تاریخی نیشابور است که در زمان تیموریان توسط امیر علیشیر نوایی بر روی مقبره عطار نیشابوری ساخته شده است. در دوره پهلوی دوم ، مرمت کامل و مرمت کوتاه بود.
فریدالدین عطار نیشابوری ، شاعر و عارف مشهور ایرانی ، در حدود سال 540 هجری قمری به دنیا آمد و در سال 618 هجری قمری درگذشت. آرامگاه وی در خیابان عرفان در نیشابور کنونی هر ساله پذیرای علاقه مندان به ادبیات و فرهنگ ایران است.

آرامگاه عطار نیشابوری

عطار نیشابوری کیست

عطارنیشابوری یکی از عرفا و ادیبان به نام و برجسته ی ایران است. دو کتاب بسیار معروف او به نام های منطق الطیر و تذکره الاولیا بسیار مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. عطار نیشابوری در روستای کَدکَن از روستاهای اطراف نیشابور دیده به جهان گشود. علت نام گذاری او به نام عطار این بود که پدرش عطاری داشت و او نیز پس از مرگ پدر، به این کار روی آورد. مقبره این عارف و شاعر بنام ایران در نیشابور واقع است که همواره مورد توجه گردشگران و هنرمندان قرار گرفته است. بر فراز مقبره عطار، ساختمانی هشت ضلعی با معماری هندسی تاسیس شده است.

این جاذبه دیدنی نزدیک را از دست ندهید : آرامگاه خیام نیشابوری

معماری آرامگاه عطار نیشابوری

این بنای زیبا که با کاشی کاری تزیین شده است، چهار ورودی دارد که ورودی اصلی آن در ضلع شمالی آن قرار گرفته است. همچنین فضای داخلی آرامگاه نیز هشت ضلعی‌ بوده و دارای چهار شاه نشین است که با سنگ هایی از جنس بخارا، طاق های خمیده، کاشی کاری های معرق و پوششی از گچ تزیین گشته است. در کنار آرامگاه عطار، آرامگاه کمال الملک نقاش معاصر ایران نیز قرار دارد که می توانید از آن نیز دیدن نمایید.

آرامگاه عطار نیشابوری

مسیر دسترسی به آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار نیشابوری یکی از جاهای دیدنی نیشابور است  و در فاصله 6.5 کیلومتری جاده نیشابور به مشهد در ضلع شرقی و نزدیک به آرامگاه کمال الملک واقع شده است. فاصله شهر تا خیام 5 کیلومتر است (از میدان خیام تا مقبره خیام) و از خیام که آن را به سمت غرب نیشابور حرکت می دهیم ، به مقبره کمال الملک و آرامگاه عطار می رسیم که در همان منطقه است. ، در فاصله یک و نیم کیلومتر.  بنابراین ، عطار به شهر نیشابور نزدیکتر است و از آنجا که باید از طریق خیام به آن رسید ، کمی دورتر است.  مکانی که روزگاری ارگ شهر بود و سنگی مانند ستونی بر سینه شاعر و عارفی فشار می آورد که گنجینه عشق و قناعت است.  این ستون سنگی که بالای سر شاعر نصب شده بود ، قبلاً در دیواری آجری قرار داشت که امروزه برپا شده است. 

همچنين گردشگراني که از اين آرامگاه ديدن مي کنند مي توانند براي آشنايي بيشتر با جاذبه هاي نیشابور از آرامگاه کمال الملک و آبشار گرینه نیشابور بازديد کنند.

باعث خوشحالي ماست اگر تجربياتتون از سفر به اين آرامگاه ديدني را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگزاريد.

سفر خوبي را براي شما آرزومنديم