plane car building loader animation

جاهای تاریخی نیشابور

divider image
خراسان رضوی - نیشابور- ۲۴ کیلومتری نیشابور

قدمگاه امام رضا در نیشابور از جمله آثار تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی متعلق به سده یازدهم هجری قمری است. به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.

خراسان رضوی-نیشابور- چهل کیلومتری شمال‌شرقی نیشابور

آبشار گرینه نیشابور از مشهورترین جاذبه های طبیعی استان خراسان رضوی است . آبشار زیبای گرینه در دره های سرسبز باغرود و در فاصله 6 کیلومتری از روستای گرینه واقع است.

36.169629, 58.803973

منطقه باستانی شهر شادیاخ یا شادی کاخ در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد. در سال 295 هجری قمری یعقوب لیث به نیشابور آمد و باغ های بزرگی به دستور او در شادیاخ تأسیس شد. نیشابور در زمان سامانیان و غزنویان مرکز سپهسالار خراسان بوده است و کاخ شادیاخ محل اقامت وی بود. منطقه شادیاخ محل زندگی شیخ عطار نیشابوری بوده و درحال حاضر نیز آرامگاه وی و همچنین خیام نیشابوری در نزدیکی آن قرار دارند.

خراسان رضوی، نیشابور، حاشیه جنوبی خیابان امام خمینی (ره) و نزدیک به میدان خیام

رباط شاه عباسی همان کاروانسرای نیشابور است که به این نام شهرت پیدا کرده و در دوران حکومت «شاه عباس صفوی» این بنا ساخته شده، امروزه یکی از موزه‌های دیدنی شهر تاریخی نیشابور است.

نیشابور- خیابان امام خمینی-بازار تاریخی نیشابور

بازار تاریخی و قدیمی نیشابور یکی از جاذبه های گردشگری نیشابور است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این بازار تاریخی چون سرپوشیده و مسقف است میان مردم نیشابور به بازار سرپوش شهرت دارد. بازار تاریخی سرپوش نیشابور در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

خراسان رضوی-نیشابور- روستای لک لک آشیان-قلعه لک لک آشیان

بخش مرکزی روستای لک‌لک آشیان در نیشابور است که به دوره ی قاجاریه بر می گردد و جزو آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی ایران است.

خراسان رضوی، ۱۰ کیلومتری جنوب نیشابور، دهستان ریوند

گنبدهای شه میر در حدود 10 کیلومتری جنوب نیشابور قرار دارند. این بنا  به علت معماری به کار رفته در آن در نوع خود یک شاهکار به حساب می آید.

استان خراسان رضوی- نیشابور- خیابان امام خمینی- روبروی باغ ملی

باغ منزل امین الاسلامی نیشابور از جمله آثار ملی تاریخی ایران محسوب می شود. در گذشته این عمارت، ملک شخصی مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و امروزه در مجاورت باغ ملی شهر قرار گرفته است. این عمارت تاریخی که در دو طبقه به صورت آجری و زیربنایی در حدود 1300 متر مربع ساخته شده است و شامل فضاهایی همانند سالن مرکزی، سردابه، اتاق ها، پیشخوان ستوان دار، و غیره می باشد، در میان باغ سرسبزی واقع شده است. تندیس دو کوزه گر، در ورودی اصلی باغ قابل مشاهده است. عمارت تاریخی امین الاسلامی نیشابور به سبک خانه های پهلوی اول طراحی شده است که الگویی از هنر باغ سازی اصیل ایرانی در آن دیده می شود.

خراسان رضوی-نیشابور- باغ و عمارت سعیدی

باغ تاریخی سعیدی باغی بزرگ به پهنای ۴ هکتار است، دو عمارت تاریخی دارد که در جنوب و مرکز این باغ در اوایل دوره پهلوی و اواخر دوره قاجاریه، توسط ابراهیم سعیدی ساخته شدند . 

خراسان رضوی -جنوب شهر نیشابور

بقایای شهر نیشابور در دوره تاریخی، زمان ساسانیان تا حمله مغول به نیشابور، را شهر کهن نیشابور گویند که در کناره جنوب شهر فعلی نیشابور به صورت تپه‌های باستانی قرار گرفته است و با نام‌هایی چون بازار، کهن دژ، آلپ ارسلان، سبزپوشان، شادیاخ، تپه مدرسه، قنات تپه و تپه تاکستان شهرت دارد. در این بین، تپه‌های طرب آباد، سبزپوشان و قنات بوسیله ی هیئت باستان‌شناسی موزه متروپولتین و شهر کهنه نیشابور به دست هیئتی ایرانی-فرانسوی مورد بررسی قرار گرفت. شهر کهن نیشابور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.