سوانح هوایی که طی چند سال اخیر در کشور رخ داده است سبب شده تا ترس مسافران از سفر با هواپیما بیش تر شود. زمانی که شما قصد دارید راهی سفر هوایی شوید و به عنوان مثال بلیط هواپیما اهواز مشهد رسپینا را خریداری می کنید، نوع بلیط هواپیما و ایرلاین برگزار کننده آن نیز برای شما نمایش می یابد که می توانید قبل از پرواز از حسن سابقه هریک مطمئن شوید. در ادامه مطلب نیز جهت آشنایی بیش تر شما، ایمن ترین هواپیماها در ایران را بررسی کرده ایم که توصیه می کنیم حتما مطالعه فرمائید.

بهترین هواپیماهای در ایران کدام اند؟

ایمنی و حسن سابقه ناوگان هوایی، نقش مهمی در برگزاری یک پرواز به دور از سانحه را ایفا می کند. در کشور عزیزمان ایران، ناوگان حمل و نقل هوایی بسیار متعددی مشغول فعالیت است که هواپیماهای جدید و قدیمی فراوانی را نیز شامل می شود. در ادامه بهترین آن ها از نظر ایمنی را بررسی می کنیم تا خیال شما از بابت سلامت پروازتان آسوده تر گردد.

هواپیمای ایرباس A320

یکی از پرفروش ترین گزینه ها در میان ناوگان حمل و نقل هوایی جهان، ایرباس A320 می باشد. حدودا 32 سال از اولین تولید این وسیله می گذرد که هم کنون 3600 فروند از آن در سطح جهان فعالیت می کند. جالب است بدانید از میان این آمار و ارقام تعداد کمی سانحه و خرابی از آن گزارش شده است. لذا یکی از ایمن ترین هواپیماهای مسافربری ایران به شمار می رود. ایران ایر، آسمان و ماهان از جمله ایرلاین هایی هستند که در ناوگان خود از این پرنده محبوب استفاده می کنند.

هواپیمای بوئینگ 737

یکی دیگر از کم حادثه ترین هواپیماها، پرنده سری 737 ابرشرکت آمریکایی بوئینگ است که طراحی و تولید آن به سال 1984 باز می گردد. از آخرین سانحه گزارش شده از این هواپیما، حدودا 12 سال می گذرد و از لحاظ ایمنی یکی از کم خطرترین پرنده های هوایی است. ایران ایر، تابان، کاسپین، آسمان، آتا، سپهران، ساها، کیش و کارون از جمله ایرلاین های ایرانی هستند که در ناوگان خود از بوئینگ 737 بهره برده اند.

هواپیمای ایرباس A330

یکی دیگر از ممتازترین گزینه ها در میان لیست هواپیماهای کم خطر در ایران، ایرباس A330است که آمار پایینی از سوانح هوایی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر 2 فروند از این هواپیما در کشور فعالیت می کند که هر دو در اختیار شرکت ایران ایر است.

هواپیمای ایرباس A340

گزینه بعدی در میان لیست ما مربوط به ایرباس A340 است. مطابق گزارش سازمان هواپیمایی جهانی، در میان 13 میلیون ساعتی که از تعداد پروازهای این پرنده گزارش شده است، تاکنون هیچ حادثه ای به ثبت نرسیده است. در کشور ایران نیز، ماهان، آسمان و معراج از جمله ایرلاین هایی هستند که از این هواپیما در ناوگان خود استفاده می کنند.

هواپیما بوئینگ 757

آخرین گزینه ای که در لیست ما به چشم می خورد، مربوط به سری 757 شرکت بوئینگ است. قدمت ساخت این پرنده به حدودا 36 سال پیش باز می گردد و آخرین سری تولید شده آن مربوط به 15 سال پیش است. اما با این وجود تنها 5 سانحه از آن گزارش شده که سبب شده یکی از امن ترین هواپیما ها لقب گیرد. شرکت هواپیمایی تابان تنها استفاده کننده بوئینگ 757 در ایران می باشد.

بیشتر بخوانید : ارزان ترین قیمت بلیط هواپیما مشهد اهواز

بهترین ایرلاین های ایرانی کدام اند؟

از آنجائی که تمامی مسئولیت های مادی و معنوی یک پرواز، به ایرلاین برگزار کننده آن باز می گردد، لذا اگر می خواهید راهی یک سفر هوایی ایمن شوید، نیاز است تا از سابقه ایرلاین نیز مطلع شوید. در ایران، بیش از 20 ایرلاین ایرانی فعالیت می کند که هر کدام از کیفیت پرواز متفاوتی برخوردارند. در این میان، 2 ایرلاین را در ادامه معرفی کرده ایم که از نظر ایمنی پرواز در رتبه برتر در کشور قرار دارند.

ماهان، بهترین ایرلاین

شرکت هواپیمایی ماهان، با ارائه خدمات بر مبنای استاندارد های بین المللی و بروز رسانی و تجهیز مستمر ناوگان هوایی خود سبب شده تا بهترین ایرلاین ایرانی لقب گیرد. لذا زمانی که بلیط این شرکت را خریداری می کنید، می توانید با خیال راحت یک سفر ایمن هوایی را تجربه کنید.

آتا، امن ترین ایرلاین

این ایرلاین ایرانی که در سال 1387 به مرکزیت تبریز تاسیس شده است، با 16 فروند هواپیما به 20 مقصد ایرانی و خارجی پرواز برگزار می نماید. تاکنون تنها 5 حادثه هوایی از این شرکت گزارش شده که طی آن جان هیچ یک از خدمه و کادر پرواز به خطر نیفتاده است. لذا به همین سبب این شرکت، امن ترین ایرلاین ایرانی تلقی می گردد.

کلام آخر

بخش عمده ای از ایمنی و سلامت پرواز، به ایرلاین و سیاست های کاری آن باز می گردد؛ چراکه مسئولیت سوانح هوایی در صورت عدم بروزرسانی و تجهیز ناوگان، مستقیما با ایرلاین برگزارکننده پرواز است و نه شرکت سازنده. به همین دلیل نیز در حوادثی که در سال های اخیر اتفاق افتاد و متاسفانه سبب فوت بسیاری از هم وطنان گشت، انگشت اتهام مستقیما متوجه ایرلاین های برگزار کننده پرواز بود که در قبال تجهیز ناوگان خود کوتاهی کرده بودند. با این حال، امیدواریم مطالبی که در این نوشتار در مورد ایمن ترین هواپیماهای مسافربری ایران عنوان نمودیم، برای شما به اندازه کافی مفید و کاربردی باشد.