با یک نگاه به ارز دیجیتال ترون در می‌یابیم که این پروژه یک پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز است. همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر کریپتوکارنسی، رمزارز ترون بر بستر بلاک‌چین متولد شد. ارز دیجیتال شبکه ترون، "Tronix" یا "TRX" نام دارد. مهم‌ترین هدف این پروژه میزبانی یک سیستم سرگرمی جهانی برای به‌اشتراک‌گذاری مقرون‌به‌صرفه محتوای دیجیتال است که همین موضوع خرید و  قیمت ترون را جذاب می‌کند. در همین روزهایی که بازار در تلاطم است، ترون یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک‌چینی و یکی از جذاب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار به شمر می‌رود. در این مقاله به بررسی ترون، چگونگی کار آن، تحولات قیمت و نحوه خرید آن می‌پردازیم.


مختصری درباره شبکه ترون (Tronix)

پروژه وامدار ترون ویژگی‌های خاص بلاک‌چین و فناوری شبکه همتا به همتا (P2P) است. به همین دلیل واسطه‌ها را حذف می‌کند و به تولیدکنندگان محتوا فرصت می‌دهد تا بدون حضور شخص ثالث، بتوانند محتوای خود را به خریداران بفروشند. توسعه‌دهندگان این اکوسیستم از زبان برنامه‌نویسی "Solidity" برای ایجاد برنامه‌هایی که روی پلتفرم ترون میزبانی می‌شوند، استفاده می‌کنند. در حال حاضر سالیدیتی یکی از کامل‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای کریپتوکارنسی است. رمزارز بومی این شبکه ترونیکس است و کاربران برای پرداخت هزینه یک اثر به سازندگان آن از این ارز استفاده می‌کنند و پس از آن می‌توانند به محتوا دسترسی داشته باشند.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ارز دیجیتال ترون بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد و همچنین یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین محسوب می‌شود. ترون نیز مانند اتریوم، نام بلاک‌چین است و نام ارز دیجیتالی که شما آن را معامله می‌کنید "TRX" نام دارد. تمامی تراکنش‌هایی که در شبکه ترون انجام می‌شود در بلاک‌چین اختصاصی خودش ذخیره می‌شود و شما می‌توانید این تراکنش‌ها را از طریق "Tron Explorer" پیگیری کنید. ترون یکی از رمز ارزهای کم‌سابقه است و برای اولین‌بار سال 2017 به بازار کریپتو عرضه شد. در عرضه اولیه که این کوین داشت توانست سرمایه بسیار زیادی را جذب کند. در همان ابتدا که ارز دیجیتال ترون عرضه شد، بلاک‌چین اختصاصی نداشت و در بستر اتریوم به‌عنوان یک توکن فعالیت خود را شروع کرد. پس از گذشت چندی بلاک‌چین ترون ساخته شد و این کوین فعالیت خود را در بلاک‌چین اختصاصی‌اش ادامه داد.

تاریخچه رمزارز ترون

در آوریل سال 2017 کمپانی ترون کار خود را توسط بنیان‌گذار پروژه آغاز کرد. در ماه آگوست همان سال عرضه اولیه ترون انجام شد و توانست 70 میلیون دلار سرمایه جذب کند. قیمت هر واحد ارز ترون در آن سال فقط 0.0019 دلار بود. ترون در یک حرکت باورنکردنی در ژانویه سال 2018 به بالاترین قیمت خود یعنی 0.2 دلار رسد. در می سال 2018 از بلاک‌چین ترون رونمایی شد و توکن‌های ترون که بر اساس استاندارد ERC20 اتریوم فعالیت می‌کردند به بلاک‌چین ترون منتقل شدند. قیمت این ارز دیجیتال پس از یک صعود ناگهانی و جهشی که در سال 2018 داشت، در یک روند نزولی قرار گرفت. در مارچ 2021 بار دیگر در یک روند صعودی قرار گرفت اما نتوانست سقف جدیدی را ثبت کند و پس از رسیدن به قیمت 0.16 دلار دوباره در یک روند نزولی قرار گرفت. در حال حاضر ترون باارزش بازار حدود 4.89 میلیارد دلار در رتبه 16 بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و سهم 0.55 درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد ارز ترون با قیمت 0.053 دلار معامله می‌شود.

معرفی خالق شبکه ترون


undefined


این پروژه جذاب با جوان جویای نامی به اسم جاستین سان (Justin Sun) به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شد. دفاتر ابتدایی او در سنگاپور و سانفرانسیسکو قرار داشت. آقای سان علاوه بر ایجاد این رمزارز، مدیرعامل "BitTorrent" هم است. او دو بار جایزه "۳۰Under" فوربس را دریافت کرده است. موفقیت‌های تجاری بسیاری که آقای سال در این سال‌ها کسب کرده بود موجب شد تا سرمایه‌گذاران بزرگ زیادی نظیر تانگ بینسن (Tang Binsen) ، بنیان‌گذار کلش آف کینگز (Clash of Kings) و مدیرعامل استارت‌آپ اشتراک دوچرخه OFO، دای وی (Dai Wei) علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ترون شوند. دومین شخصیت مهم در تیم ترون، لوشن چن (Lucien Chen) است که قبل از این پروژه در شرکت‌هایی نظیر تنسنت (Tencent) و علی‌بابا بوده است. اکنون نیز رهبر بخش فنی ترون است و در رمزنگاری، تبلیغات، الگوریتم‌نویسی و بیگ دیتا فعالیت می‌کند. درباره بقیه اعضا تیم ترون اطلاعات دقیقی وجود دارد.


راهنمای خرید ارز دیجیتال ترون

چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ترون را دارید به‌راحتی می‌توانید این رمزارز را از صرافی‌های معتبر خریداری کنید. یکی از پلتفرم‌هایی که شما می‌توانید بدون دغدغه و راحت خرید ارز ترون را انجام دهید، صرافی ارز دیجیتال ایرانی نظیر تبدیل یا نوبیتکس است. افرادی که در این زمینه بی‌تجربه هستند می‌توانند از این راه به‌عنوان  روش دورزدن تحریم تتر نیز استفاده کنند. مدتی است که با اظهارنظرهای مقامات آمریکایی مبنی بر سخت‌شدن نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه کشور ایران در حوزه کریپتو، این ترس وجود دارد که تتر کاربران ایرانی را تحریم کند. به همین دلیل بهتر است که خرید ارز دیجیتال ترون را در صرافی‌های ایرانی بدون هیچ استرسی انجام دهیم.

کیف پول ارز ترونیکس

ارز دیجیتال ترون هم اکنون روی شبکه اصلی فعالیت می‌کند به همین دلیل مانند گذشته نمی‌توان از کیف پول‌های اتریوم برای ذخیره ترون استفاده کرد. برای نگه‌داری از ارز دیجیتال باید از والت‌هایی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کند استفاده کنید. توجه داشته باید که کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین گزینه برای ذخیره ترون هستند؛ اما ازآنجایی‌که برای خرید آنها باید هزینه زیادی پرداخت شود بهتر است زمانی که سرمایه زیادی را می‌خواهید به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید از آنها استفاده کنید. در حال حاضر کیف پول سخت‌افزاری لجر از ترون پشتیبانی می‌کند. وب‌سایت رسمی ترون چندین کیف پول مختلف برای ذخیره TRX معرفی کرده که در ادامه به معرفی بهترین آنها می‌پردازیم. • کیف پول‌ ترون لینک (TronLink) • کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet) • کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

پیش بینی آینده ارز دیجیتال ترون

undefined

بی‌ثباتی قیمت یکی از ویژگی‌های اصلی همه ارزهای دیجیتال است و ارز دیجیتال ترون نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ویژگی باعث می‌شود که آینده تمامی ارزهای دیجیتال غیرقابل‌پیش‌بینی شود. برخی از تحلیلگران معتقدند که قیمت ترون تا پایان سال 2020 دوبرابر می‌شود و ممکن است به 0.11 دلار برسد. در کل آینده ترون با پشتیبانی قوی که از طرف کارآفرینان ثروتمند چینی کسب می‌کند روشن به نظر می‌رسد.

بر اساس تحقیقات انجام شده و داده‌های موجود، قیمت ترون در نیمه اول سال 2023 ممکن است به مرز 0.16 دلار برسد. درحالی‌که قیمت تا پایان سال 2023 حدود 0.19 دلار خواهد بود. میانگین قیمت ترون در سال 2013 احتمالاً 0.15 دلار خواهد بود. کارشناسان حداقل قیمت ترون را برای سال 2024 حدود 0.21 دلار اعلام کرده‌اند.

جمع بندی نهایی

در این نوشتار به بررسی پروژه ترون و همچنین عملکرد آن در سال‌های گذشته تا به امروز پرداختیم. ترون هم اکنون پیش از پیش در حال حرکت به سمت اهداف خود است. با گذشت زمان شاهد به‌وجودآمدن توکن‌های جدیدی هستیم که از پلتفرم ترون برای توسعه خود استفاده می‌کنند. این ارزهای دیجیتال باتوجه‌به آینده روشن خود می‌توانند به‌عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در طولانی‌مدت قلمداد گردد. این پلتفرم در نظر دارد مسیری را خلق کند تا ارائه‌کنندگان محتوا و خریداران آن با کمترین دردسر و بدون دخالت واسطه‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به همین جهت به‌کارگیری از ارز دیجیتال ترون هزینه‌های انتقال را در شبکه کاهش می‌دهد. وقت آن رسیده که روی پروژه‌های بزرگ نظیر ترون سرمایه‌گذاری کنیم.