مسیر هوایی تهران به مشهد یکی از مسیرهای پرتردد در سطح کشور بوده و به همین دلیل قیمت بلیط آن نیز نسبت به دیگر مسیرها بیشتر می باشد. این افزایش قیمت باعث شده است که مسافران برای سفر به مشهد از بلیط های چارتری استفاده کنند. بطور کلی دو نوع بلیط سیستمی و چارتری در این مسیر ارائه می شود که معمولا قیمت چارتری ازران تر می باشد، اما همیشه اینگونه نیست.

1.jpg

بلیط های چارتر توسط برخی از آژانس های مسافرتی و یا شرکت چارترکننده ارائه می شوند. این شرکت ها ابتدا تعدادی از صندلی های هواپیما و گاهی اوقات همه صندلی ها را خریداری کرده و سپس آن ها با قیمتی متفاوت عرضه می کنند. البته شرکت های چارتر کننده، تنها این بلیط ها را خریداری کرده و نمی توانند در روز و ساعت حرکت هواپیما تهران مشهد تغییری ایجاد کنند.


لازم به ذکر است که ارزان بودن بلیط ها در زمان هایی که سفر به مشهد کم می باشد، مختص بلیط چارتر نیست و گاهی اقات بلیط های سیستمی نیز ممکن است در این ایام قیمت پایین تری داشته باشند. با توجه به اینکه در ایام معمولی سال سفر از تهران و سایر شهرها به مشهد کم تر است، قیمت بلیط های سیستمی نسبت به ایام دیگر مانند عید نوروز نیز پایین تر می باشد.

2.jpg

بلیط چارتری چیست و چه زمانی ارزان می باشد

قیمت گذاری های بلیط چارتر توسط شرکت چارتر کننده انجام می شود. پس از عقد قرارداد بین چارتر کننده و چارتر دهنده، مسئولیت فروش صندلی های چارتر شده بر عهده شرکت چارتر کننده می باشد. به همین دلیل، چارتر کننده سعی می کند با افزایش یا کاهش قیمت بلیط، تمام صندلی هایی که اجاره کرده را به فروش برساند. قیمت ین بلیط ها نوسان زیادی دارد و هرچه به ساعت پرواز نزدیک می شوید، هزینه آن کم تر می شود.  

بلیط های چارتر معمولا قیمت پایین تری نسبت به بلیط های سیستمی دارد اما در مواقعی که تقاضای سفر به مشهد افزایش یابد، قیمت آن ها نیز بیشتر می شود. به منظور تهیه بلیط ارزان چارتری در سفر از تهران به مشهد باید از قبل نسبت به زمان سفر و مناسبت های آن برنامه ریزی داشته باشید. بلیط های چارتر در تعطیلات مختلف مانند ایام نوروز، عیدهای مذهبی و برخی روزهای ماه محرم و رمضان قیمت بالاتری نسبت به بلیط های سیستمی دارد.

3.jpg

به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مشهد، سفر به مشهد از شهرهای مختلف مانند تهران، در ایام زمستان و پاییز، کم تر می باشد. همچنین در زمان هایی که اکثر مردم درگیر کارهای روزمره هستند، قیمت این بلیط ها نیز کاهش می یابد. بطور مثال در اسفند ماه هر سال بیشتر مردم مشغول امور خانه و خرید برای عید می باشند و زمان مناسبی برای سفر است. علاوه بر این بعد از تعطیلات عید که بیشتر افراد از سفر برگشته اند نیز، تقاضای سفر از تهران به مشهد کم تر بوده و زمان مناسبی برای تهیه بلیط چارتر برای مشهد می باشد.

لذا در صورتی که می خواهید سفری ارزان به مشهد را تجربه کنید، پیشنهاد ما این است که در این ایام اقدام به تهیه بلیط چارتر نمایید. اگر قبل از خرید بلیط چارتر، آن ها را برای مدتی رصد کرده و نوسان قیمت آن ها را دنبال کنید، می توانید متوجه شوید که در کدام زمان، قیمت آن کم تر می باشد.

البته لازم به ذکر است که شرایط استرداد و کنسل کردن بلیط های چارتری با بلیط های سیستمی متفاوت بوده و اگر بلیط خود را کنسل کنید، هزینه ای به شما عودت داده نمی شود. البته این قانون برای شرکت های چارتر کننده متفاوت است و ممکن است درصد اندکی از هزینه بلیط را به شما بازگردانند.

4.jpg

چرا باید بلیط رفت و برگشتی چارتر تهیه کنیم؟

اگر زمان بازگشت شما از مشهد مشخص است، می توانید بلیط را به صورت رفت و برگشت خریداری کنید. زیرا با تهیه بلیط چارتر به صورت رفت و برگشت نیازی به خرید مجدد نیست و می توانید دو بلیط را تنها با یک پرداخت تهیه کنید. همچنین با تهیه بلیط برگشت، دغدغه ای بابت چگونگی برگشت و فروخته شدن بلیط ها نخواهید داشت. شاید تصور برخی افراد این باشد که با رزرو همزمان بلیط رفت و برگشت، قیمت نهایی آن ها کاهش پیدا می کند، اما اینگونه نیست و باید بهای هر دو بلیط را به صورت کامل پرداخت کنید.

چگونه می توان بلیط چارتری رفت و برگشت  تهران مشهد ارزان رزرو کرد؟

اگر برنامه ریزی سفر شما به گونه ای است که در ایام کم تردد به مشهد سفر می کنید، تفاوتی در قیمت بلیط چارتر به صورت رفت و برگشتی و یا رفت نخواهد بود. در این صورت بهتر است تنها بلیط رفت را تهیه کنید، به این دلیل که ممکن است هنگام برگشت، قیمت آن کاهش بیشتری داشته باشد. اما در صورتی که زمان بازگشت شما با زمان پیک مسافرت همزمان باشد، می توانید با خرید بلیط رفت و برگشت، هزینه کم تری را پرداخت کنید، زیرا ممکن است هنگام بازگشت شما، قیمت این بلیط ها افزایش یابد.