ارسال به بار به خارج از کشور با توجه به روند صعودی قیمت دلار آمریکا در ایران و کاهش ارزش پول ملی، سال به سال گران‌تر می‌شود. هزینه‌های ارسال بار به خارج از کشور، قوانین و محدودیت‌هایی که پیش روی هموطنان برای ارسال بار به خارج از کشور قرار دارد، در این گفتار به طور جامع و مطلوب بررسی شده است. در ادامه با بهترین روش‌های ارسال بار به خارج از کشور نیز آشنا خواهید شد.

راه های ارسال بار به خارج از کشور

 

ارسال بار به خارج از کشور، از روش‌های مختلفی مانند: حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی انجام میشود. البته ارسال بار با مسافر زمینی یا هوایی نیز از روش های ارسال بار هموطنان است که البته با مقادیر کم امکان پذیر است. 

اگر قصد مهاجرت از کشور دارید یا می‌خواهید چند سال مشغول به تحصیل در یکی از کشورهای آسیایی، اروپایی، اقیانوسیه یا آمریکا شوید، ارسال اثاثیه منزل در صورتی‌که ارزش بالایی داشته باشند، از طریق دریایی به صرفه است. البته برای کشورهای همسایه ایران، ارسال زمینی مناسب است. 

با این حال، راه‌های ارسال بار به خارج از کشور، متنوع است و این شما هستید که بایستی متناسب با ارزش بار و اهمیت آن و قیمت نهایی، بهترین روش ارسال بار به خارج از کشور را پس از مشورت با کارشناسان مجرب شرکت حمل و نقل بین المللی شنل انتخاب کنید. 

ارسال زمینی بار به خارج از کشور

 

یکی از روش‌های ارسال بار به خارج از کشور، ارسال زمینی است. ارسال زمینی بار به خارج از کشور همواره قیمت پایین‌تری به نسبت ارسال بار هوایی یا دریایی ندارد و به نوع کالا و حجم و وزن و مقصد ارسال بستگی دارد. 

ارسال زمینی بار معمولا با استفاده از تریلر و 18 چرخ ها انجام میشود و مدت زمان به نسبت زیادی می‌طلبد. اگر قصد دارید تا باری در اسرع وقت به مقصد برسد، ارسال زمینی، مناسب نیست. مگر این‌که با حجم و وزن بالا روبرو باشید. مدت زمان ارسال بار زمینی به خارج از کشور به نوع بار و حجم و هم‌چنین کشور مقصد بستگی دارد. 

مدت زمان ارسال بار زمینی به کشورهای همسایه شمالی و جنوبی و شرق و غربی کشور، به نسبت مدت زمان ارسال بار زمینی به کشورهای اروپایی و آفریقایی، متفاوت است و بی‌شک، مدت زمان کم‌تری می‌طلبد. 

برای محموله‌های بزرگ که حجم و وزن بالایی دارند، ارسال زمینی بار، توصیه می‌شود. مخصوصا اگر قصد صادرات محموله با کانتینرهای یخچال دار یا غیر یخچال‌دار در طول سال به کشورهایی در شعاع 1 تا 3 هزار کیلومتر دارید. مثل روسیه و ترکیه و ارمنستان و آذربایجان و ترکمنستان و عراق. 


ارسال هوایی بار به خارج از کشور

هزینه فریت هوایی در سال‌های اخیر روند صعودی داشته و ارسال هوایی بار برای کالاهایی بیش از یک تن، معمولا به نسبت ارسال زمینی، به صرف نیست، مگر استثنائاتی مربوط به کالاهای راهبردی و خاص. هم برای صادرکنندگان و هم برای هموطنان که قصد ارسال بار برای عزیزان خود در خارج از کشور دارند، میزان ارسال بار و حجم و مقصد ارسال، فاکتورهای مهم در قیمت نهایی هستند. 

البته ارسال محموله های بزرگ به خارج از کشور از طریق هواپیما، بستگی به نوع بار و حجم و اهمیت آن و کشور مقصد دارد. گاهی ارزش بار به قدری زیاد است که کیلویی چند ده دلار هزینه ارسال بار هوایی، در برابر ارزش محموله، رقمی محسوب نمی‌شود. 


ارسال دریایی بار به خارج از کشور

در حمل و نقل بین المللی دریایی که روش خوبی برای ارسال اثاثیه منازل است، جابه‌جایی مرسولات از طریق کانتینر صورت می‌گیرد. کانتینر محفظه‌های بزرگی است که برای حمل کالا در حجم زیاد استفاده می‌شوند. کانتینرها محصولات را به کشتی باری منتقل می‌کنند.

ارسال دریای به خارج از کشور

اگر ارسال کالا به خارج از کشور، با کانتینر کشتی یا به صورت زمینی باشد، بعد از کارشناسی یکی از کانتینرهای بیست یا چهل فوتی حمل کالا، پیشنهاد قیمت به مشتری داده می شود. طول کانتینر 20 فوتی هم شش متر و عرض و ارتفاع نیز حدود 2 متر و 30 سانتی متر است. طول کانتینر 40 فوتی نیز 12 متر است با همان عرض و ارتفاع کانتینر 20 فوتی.  

این روش معمولا برای شرکت‌هایی است که قصد حمل بارهای سنگین به تعداد زیاد هم‌چون خودرو یا اثاثیه منزل یا مواد غذایی را دارند. افرادی که به دنبال ارسال وسایل بزرگ و سنگینی هم‌چون مبلمان منزل و کمد و… نیز هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. 


ارسال ریلی بار به خارج از کشور


حمل ریلی نیز از روش های مرسوم حمل و نقل بار به خارج از کشور است. حمل ریلی با استفاده از ناوگان ریلی کشور و قطارهای باربری انجام می‌شود. این روش برای صادرات و واردات کالاها کاربرد داشته و هزینه کمتری نسبت به سایر روش‎ها دارد.

سرعت ارسال و امنیت ارسال بار در روش ریلی، وضعیت خوبی دارد. مراحل ارسال ریلی بار به خارج از کشور و رصد لحظه به لحظه آن توسط سامانه های هوشمند گمرکی و پستی، امروزه آسان است و با یک اپلیکیشن قابل نصب روی گوشی موبایل هوشمند انجام می شود. 

همه کالاهای ارسالی به خارج از کشور، بیمه‌نامه معتبر خواهند داشت. بیمه نامه معتبر بر اساس ارزش بار صادر می شود. 


هزینه ارسال بار به خارج از کشور


هزینه ارسال بار به خارج از کشور، همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، تابعی از حجم بار، ارزش بار، مدت زمان مورد نیاز برای ارسال بار و کشور مقصد است. ارزش محموله شما است که مشخص می کند که این بار، بهتر است زمینی ارسال شود یا دریایی یا هوایی. 

هزینه ارسال بار با توجه به تعرفه‌های سالانه شرکت‌های باربری، هزینه بسته بندی محموله، نوسانات قیمت دلار و هم‌چنین بیمه‌نامه و هزینه تشریفات گمرکی مبداء و مقصد، متغیر است و قیمت ثابتی ندارد. 

هزینه ارسال بار با هواپیمای داخلی حتما ارزان‌تر از ارسال بار با هواپیمای خارجی است. به منظور پیدا کردن بهترین و کمترین قیمت حمل بار فریت و یا ارسال کالاهای تجاری به اروپا، آمریکا ، آسیا و اقیانوسیه، بایستی با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی شنل مشاوره کنید. 

دقت کنید که بعضی کالاها امکان ارسال ندارد. مثل بسته های ارز، بسته های طلا، بسته های زعفران. بایستی قوانین مربوطه را پیگیری کنید. 


قوانین ارسال بار به خارج از کشور


ارسال بار به خارج از کشور، تابع قوانین داخلی و بین المللی است. بعضی از کالاها از ایران امکان ارسال به خارج از کشور را ندارند. برخی کالاها در فرودگاه مقصد، در سطل زباله انداخته می شوند و اصلا به دست گیرنده نمی رسد. علت هم قوانین متفاوت کشورهای مختلف در پذیرش کالا و ورود آن به کشور خود است. 

طبق ماده 37 قانون مقررات صادرات و واردات، ارسال همه کالاهای ساخت داخل یا محصول داخل که شرعا یا قانونا ممنوع الصدور نباشد، جنبه تجاری هم نداشته باشد، به هر میزان از نظر قیمت بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوز صدور بدون مانع است. 

اما شما بایستی اصل شناسنامه، اصل پاسپورت و اصل کارت ملی را به شرکت حمل و نقل بار بدهید. اگر شخص حقوقی هستید، مدارک شرکت نیز ضمیمه شود. 


محدودیت های ارسال بار به خارج از کشور


اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران در یک دهه اخیر سبب شده است تا حمل و نقل برخی اجناس و اقلام به خارج از کشور یا به داخل آن ممنوع باشد. 

از جمله اقلامی که امکان جابه‌جایی آن‌ها ممکن نیست شامل این موارد می‌شود: 

  • طلا و نقره (شرایط خاص بایستی از گمرک و اتاق بازرگانی استعلام شود)
  • هر نوع مشروبات الکلی، مواد اشتعال‌زا (هر چیزی که هنگام باربری خطر اشتعال داشته باشد همچون فندک) 
  • هر نوع مایعات و مواد شیمیایی خطرناک هر کالایی که خود آن و یا اجزای آن احتمال بروز حادثه را در هواپیما به همراه خواهند داشت.
  • مواد اعتیادآور، حشره کش
  •  هر نوع سلاح‌های سرد مانند شمشیر، چاقو و سلاح‌های گرم مانند وسایل آتش‌بازی
  •  هر نوع اشیای با قدمت تاریخی (هر کشوری قوانین مربوط به خود را در خصوص ورود و خروج اشیاء قدیمی دارد)

 ممکن است ورود و خروج برخی اجناس در برخی کشورها ممنوع باشد. مثلا ورود آلو، چای، گندم و لیمو برای استرالیا ممنوع است. در ارمنستان طلا، نقره و سنگ و جواهرات و برای کشور ژاپن ارسال آلو، انجیر، زیتون، بادام زمینی و شاهدانه غیرمجاز است. یا اخیرا کشور سوئد در سال 2022 میلادی، محدودیت‌هایی را برای ارسال مواد خوراکی و کشاورزی اعمال کرده است.