پاییز یکی از فصول زیبای سال است که افراد زیادی علاقه‌مند به گردش و تفریح در آن هستند. آب و هوای پاییز در شهر تهران معمولا با آلودگی‌های آن شناخته می‌شود اما جاهای دیدنی و مناطق اطراف شهر تهران با جاذبه‌ها و آب و هوا و طبیعت خوبی که دارند این نظریه را رد می‌کنند. ساکنین پایتخت عقیده دارند که طبیعت‌ گردی اطراف تهران از لذت‌بخش‌ترین تفریحات آخر هفته آنان است. همه‌ی ما دوست داریم که در تعطیلات آخر هفته یا سفر چند روزه از خستگی‌ها و مشغله‌های روزانه رها شویم. از این‌رو در ادامه با طبیعت اطراف تهران برای سفرهای پاییزی آشنا می‌شویم و خصوصیات و امکانات آن‌ها را نیز مورد بحث قرار می‌دهیم.

تنگه واشی

تنگه واشی معروف‌ترین طبیعت اطراف تهران

یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت گردی و بازدید از جاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر یک روزه، «تنگه واشی» است. این تنگه در فاصله  20 کیلومتری از فیروزکوه قرار گرفته است و به آبشاری به نام «ساواشی» ختم می‌شود. از جاذبه‌های دیدنی این مکان، طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های تو در تو، رودخانه خروشان و آبشار بی‌نظیر آن است. دشت ساواشی از حدود 120 سال پیش مکانی برای عشایر سنگسری بوده است. این تنگه قدمت تاریخی طولانی دارد که در طول مسیر با دیدن بخش‌های مختلف آن می‌توانید به آن پی ببرید. افرادی که به تهران سفر می‌کنند و در هتل‌ ارزان تهران اقامت دارند می‌توانند برای گرفتن اطلاعات تهران گردی از پذیرش هتل راهنمایی بگیرند.

در کیلومتر دو جاده فیروزکوه به سمت تهران،‌ مسیر فرعی به‌ روستای «جلیزجند» وجود دارد. این روستا در فاصله 10 کیلومتری از این جاده فرعی بوده و ورودی تنگه واشی در آنجا واقع شده است. برای رفتن به تنگه واشی حدود 157 کیلومتر مسیر را طی دو ساعت و 15 دقیقه طی می کنید. برای رسیدن به آبشار در ابتدای مسیر باید حدود 250 متر در تنگه اول پیاده‌روی کنید تا به دشت «ساواشی» برسید. پس از آن حدود 1700 متر پیاده روی در دشت به تنگ دوم رسیده و پس از آن برای رسیدن به آبشار ساواشی باید 800 متر دیگر ادامه دهید.

آبنیک

آبنیک از زیباترین روستاهای اطراف تهران

روستای آبنیک در 12 کیلومتری شهر فشم، از توابع شهرستان شمیران است. این روستا بعد از روستای لالون در مسیر گرمابدره واقع شده و نام خود را از چشمه‌ای گوارا در آن منطقه گرفته است. در واقع این چشمه کلارود نام دارد، ولی در بین روستاییان به آبنیک معروف است. رودخانه کلارود که از وسط روستا می‌گذرد، باعث سرسبزی و طراوت روستا شده و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهرستان شمیران محسوب می‌شود. سالانه هزاران گردشگر برای بازدید از این روستای خوش آب و هوا راهی تهران می‌شوند و با رزرو هتل ارزان در منطقه شمیران از جاذبه‌های آن دیدن می‌کنند. این روستا به دلیل اینکه در منطقه‌ای با آب و هوای نسبتا سرد واقع شده است، بهترین زمان گردشگری در آن از اواسط اردیبهشت تا اواسط آبان ماه است. البته در فصل زمستان نیز از بازدید این منطقه غافل نشوید. از دیگر جاذبه طبیعی این روستا «آبشار یخی» آن است که در زمستان محل تمرین علاقه‌مندان به یخ نوردی است.

چشمه علی از بهترین چشمه‌ های اطراف تهران

یکی از نقاط تاریخی و گردشگری شهر ری چشمه علی است که در منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد و از پربازدیدترین مناطق گردشگری اطراف تهران به شمار می‌رود. این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی شهر ری واقع شده است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ می‌جوشد و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری می‌شود. کتیبه‌ها و حکاکی‌های زیادی از فتحعلی شاه و اشعار فارسی در همه جای چشمه علی به چشم می‌خورد که نشان دهنده قدمت این مکان تاریخی است. چشمه علی به‌عنوان سومین اثر طبیعی کشور ثبت شده است. در تاریخ کهن ایران، این چشمه را با نام سورین می‌شناختند که احتمالاً نام خاندانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان بوده است.

فشم

فشم، جای دنج اطراف تهران

طبیعت اطراف تهران را بدون فشم نمی‌توان درنظر گرفت. فشم یکی از شهرهای خوش‌ آب و هوا و بکر شهرستان شمیرانات است که در شمال شرقی تهران قرار دارد. فشم فاصله کمی با پایتخت دارد، به همین دلیل بسیاری از تهرانی‌ها در تعطیلات آخر هفته و عیدها راهی این منطقه زیبا می‌شوند. منطقه ییلاقی فشم علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی هم برخوردار است، به همین دلیل محبوبیت بسیاری بین مسافران و گردشگران دارد. شمیرانات از دو بخش معروف به نام‌های لواسانات و رودبار قصران تشکیل شده که هر کدام دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی برای سفر یک روزه اطراف تهران دارند. وجود باغ‌های میوه در بخش‌های مختلف این منطقه ییلاقی بسیار جذاب است و باغ‌های گیلاس و آلبالو آن محبوبیت زیادی برای گردشگران و مسافران دارند. یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران در لواسان و منطقه فشم، آبشار لالون است که در حدود 12 کیلومتری شمال شرق شهر فشم قرار دارد. آبشار لارمحله نیز یکی دیگر از آبشارهای معروف و شناخته شده فشم است که در حدود 13 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. آبشار لارمحله دقیقا در میان دو راهی روستاهای گرمابدر و آبنیک واقع شده است.

روستای کردان، طبیعت اطراف تهران برای پیک نیک

یکی دیگر از روستاهای خوش آب و هوا که در نزدیکی تهران قرار دارد و از جاهای تفریحی و گردشگری آن محسوب می‌شود، روستای کردان است. روستای کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در فاصله 25 کیلومتری کرج و 65 کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد. کردان به سبب موقعیت خاص، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، آب و هوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از مقصد بسیار خوبی برای تعطیلات و سفرهای یک‌روزه محسوب می‌شود. یکی از بناهای تاریخی روستای کردان، برج مقبره کردان بوده که برجی آجری است و در فاصله 800 متری این روستا واقع است. در کردان دهکده‌‌ای تفریحی مجهز به امکانات والیبال، شنا، فوتبال، سوارکاری و... وجود دارد که می‌توانید با سفر به این منطقه روزی پر از هیجان و تحرک را تجربه کنید.

کن سولقان

کن سولقان، طبیعت اطراف تهران

از دیگر جاذبه‌ها و اماکن گردشگری اطراف تهران می‌توان به منطقه «کن سولقان» اشاره کرد. کن سولقان یا کن سولوقون یکی از دره‌های زیبا و دیدنی اطراف شهر تهران است که گردشگران و مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند. یکی از جاهای تفریحی این منطقه غار بیوک است. این غار زیبا که در فاصله 2 ساعته از مرکز سولقان وجود دارد، یکی از مناطق مناسب برای غارنوردی محسوب می‌شود. رودخانه کن نیز که از ارتفاعات توچال سرچشمه می‌گیرد و از رودخانه‌های پرآب تهران به شمار می رود، یکی دیگر از این جذابیت‌هاست. دره کشار، پارک کوهسار، روستای سنگان و روستای واریش نیز از دیگر مکان‌های تفریحی این منطقه هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. برای رسیدن به کن سولقان بهترین مسیر از سمت اتوبان همت است. باید وارد بزرگراه آبشناسان شوید و به‌سمت بلوار کوهسار برانید.

در انتها

آشنایی با مناطق گردشگری و طبیعت اطراف تهران، راهنمای خوبی برای تعطیلات اخر هفته و عید نوروزاست. پیشنهاد می‌شود به این مناطق سر بزنید و از جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی و تاریخی آن بازدید کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید بلیط قطار ارزان و رزرو هتل می‌توانید به وبسایت یوتراوز مراجعه کنید.