سکوت کویر و آسمان زیبای آن در شب هر گردشگری را محسور می‌کند. برای همین 5 کویر زیبا از جمله کویر مصر، کویر کاراکال، ریگ جن و مرنجاب را معرفی می‌کنیم تا برای کویر گردی برنامه‌ریزی کنید.

 

در کشور ما چشم‌اندازهای زیاد و متنوعی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارد. یکی از این چشم‌اندازها که اخیراً مورد توجه زیادی از گردشگران قرار گرفته، کویر است. طیف گسترده‌ای از گردشگران به دنبال ماجراجویی در کویر هستند. در حقیقت کویر گردی به گردشگر این امکان را خواهد داد تا ماجراجویی‌های منحصر به فردی را تجربه و از آن لذت ببرد. پس اگر شما هم از کویر گردی لذت و به دنبال تجربه تازه‌ای هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

5 کویر زیبا در ایران

معرفی 5 کویر زیبا در ایران

بیابان‌ها و کویرهای کشورمان به حدی زیبا و اعجاب‌انگیز هستند که در چند سال اخیر کویرگردی یکی از سفرهای پرطرفدار بوده و هستند. به‌طوری که تورهای کویرگردی زیادی نیز به مقصد کویرها برگزار شده‌اند. اکنون بیایید تا 5 تا از این کویرهای زیبا را بشناسیم.

1- کویر مصر

کویر مصر یکی از کویرهایی است که در منطقه خور و بیابانک اصفهان قرار دارد. به دلیل آن‌که کویر مصر در کوهپایه‌های کوه قرار دارد، پر از تپه‌های ماسه‌ای زیبا با گودال‌های طبیعی است. در این کویر زیبا، اسکان و اقامت‌های زیادی در نظر گرفته شده تا بهترین خدمات را به گردشگران ارائه دهند. دیواره‌ خانه‌های روستایی که در این کویر قرار دارد از کاه گل و درهای آن از جنس چوب ساخته شده است.

undefined

همین مورد باعث شده تا زیبایی این کویر، چندین برابر شود. مردمان روستای کویر مصر به نگه‌داری بوقلمون، شتر و یا دام‌داری مشغول هستند.  کویر مصر دارای آب‌وهوای خشک و گرمی است، پس زمان سفر بسیار اهمیت دارد. بهترین زمان برای تماشای غروب آفتاب، لذت بردن از آب‌وهوای خنک و دیدن ستاره‌ها در این  کویر اواسط فصل اردیبهشت تا آبان است.

2- کویر ریگ جن

کویر ریگ جن، یکی دیگر از کویرهای مورد طرفدار برای افرادی که خواهان ماجراجویی سخت هستند. به دلیل آن‌که کویر ریگ جن به اسرار آمیز بودن و ناشناخته‌ها معروف شده است.  این کویر مورد نظر در منطقه‌ گرم بدون آب سمنان قرار دارد. همین مورد باعث شده تا تنها فصل سفر به این کویر، ماه‌های سرد سال باشد. بر عکس سایر کویرها در کویر ریگ جن، ماشین و یا شتر سواری وجود ندارد. اما دیدن شهاب سنگ‌ها در آسمان، جذابیت خاصی دارد.

3- کویر مرنجاب

اگر به دنبال تجربه شگفت انگیز سفر هستید، کویر مرنجاب را انتخاب کنید. به دلیل آن‌که قدم زدن در میان تپه‌های شنی و یا دریاچه نمک حال دیگری دارد. در این کویر جذاب و دیدنی به جای آب، نمک وجود دارد. کاروانسراهای زیادی در کویر مرنجاب واقع شده تا اقامت را برای کویرنوردان، راحت کند. بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب، نیمه دوم سال تا اوایل فروردین است. در این کویر تفریحات زیادی مانند شترسواری، دیدن ستارگان، سافاری و غیره نیز وجود دارد.

کویر مرنجاب

4- کویر کاراکال

کویر دیگری به نام کاراکال که در مرکز یزد واقع شده است. در این کویر گونه‌های گیاهی مختلفی مانند نسی، اسکنبیل و یا درخچه گز دیده می‌شود. بیابان این کویر از رنگ‌‌های خاکستری و زرد تشکیل شده است. کویر کاراکال، تپه‌های شنی با ارتفاع بلندی دارد. پس توصیه می‌شود، نزدیک غروب آفتاب به بالای یکی از این تپه‌ها رفته و از دیدن مناظر و چشم انداز آن لذت ببرید. در این کویر مورد نظر برای راحتی مسافران امکانات رفاهی مانند سوئیت، اقامتگاه، رستوران و غیره نیز در نظر گرفته شده است. به دلیل آن‌که کاراکال در یزد واقع شده، تابستان بسیار گرمی دارد. پس زمان سفر به این کویر، پاییز تا بهار است.

5- کویر شهداد (کلوت شهداد)

اگر دنبال سفر  به یک کویر فوق‌العاده هستید، کویر شهداد (کلوت شهداد) در کرمان را انتخاب کنید. این کویر، یکی از مکان‌های کمیاب و مسحور کننده در جهان شناخته شده است. رسوبات قدیمی دریاچه  باعث شده تا  در این کویر برجستگی و پستی و بلندی‌های زیادی به وجود آید. جذابیت این کویر به باد و باران آن است. به طوری‌که هر بار با وزش باد و باریدن باران شکل کویر تغییر پیدا خواهد کرد. اگر به دنبال دیدن جاذبه‌های منحصر به فرد این کویر هستید، در فصل پاییز سفر کنید تا نهایت لذت را ببرید.

کویرگردی با تورهای ایرانگرد

حال که با کویرهای مختلف ایران آشنا شدید. اگر می‌خواهید از گشت‌وگذار در کویر لذت و تجربه خوبی را به دست آورید، بهتر است سفر خود را با تور انجام دهید. سفر به هر کدام از کویرهای بالا بدون تور ممکن است، خطراتی مانند گم شدن و یا غیره را به همراه داشته باشد.  در اصل می‌توان گفت تورهای کویر بهترین گزینه برای یک سفر راحت و بدون دردسر است.  به همین علت،  سایت ایرانگرد (IRANGARD.COM) تورهای مخصوص کویر گردی را راه‌اندازی کرده است.

ایرانگرد، پکیج‌های فوق‌العاده‌ای را برای کویر گردی ترتیب داده است تا هر کویر گردی، بنا به شرایط و سلایق خود یکی را انتخاب کند. در صورتی که کویر گردی خود را با ایرانگرد انجام دهید، تنها از سفر خود لذت نخواهید برد، بلکه تجربیات و اطلاعات زیادی نیز به دست خواهید آورد. خوب است اطلاع داشته باشید، در اطراف هر کدام از کویرهای ایران جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. ایرانگرد تورهای خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که  کویرگرد از تمام دیدنی‌ها بازدید و از تفریحات نیز نهایت استفاده را داشته باشد. ضمن آن‌که تور ایرانگرد، فضای دوستانه‌ای بین مسافران ایجاد می‌کند.

به غیر از موارد بالا، یکی از موضوعات مهم کویر گردی اقامت است. در کویر، اقامتگاه‌های زیادی وجود دارد که هر کدام امکانات و خدمات مختلفی را ارائه خواهند داد. پس ایرانگرد  سعی کرده برای تور خود از لحاظ رعایت بهداشت، غذا و یا سایر موارد بهترین اقامتگاه را  انتخاب کند. مورد مهم دیگر کویر گردی با تور ایرانگرد، قیمت‌‌های مناسب است. این را به خاطر داشته باشید که تورهای ایرانگرد،  تخفیفات ویژه را با کیفیت بالا ارائه خواهد داد.  با انتخاب تور کویر گردی ایرانگرد، مسافر از اول تا پایان سفر بیمه خواهد شد. این بدان معنا است که تمام مسئولیت مسافر، بر عهده تور خواهد بود.