برای خرید بلیط هواپیما ارزان راه های متعددی وجود دارد اما یکی از موثر ترین راه ها، انتخاب کلاس پروازی مناسب است. معمولا کلاس های پروازی مختلف تغییرات قیمتی زیادی دارند و باید نوع کلاس پروازی را بشناسید تا بتوانید درست انتخاب کنید. در این مطلب مفهوم کلاس پروازی و انواع آن ها را برای شما توضیح می دهیم و شما را با نکات هر یک از این کلاس ها آشنا می کنیم.

کلاس پروازی چیست

کلاس پروازی چیست؟

شما نیز احتمالا در برگه بلیط خود و یا در زمان خرید اینترنتی بلیط هواپیما ارزان با کلمه کلاس پروازی روبرو شده اید. کلاس پروازی از اصطلاحات پرواز است که با دانستن مفهوم آن می توانید بلیط ارزان تهیه کنید. بلیط های هواپیما دارای کلاس پروازی های متفاوت با نام های اکونومی، بیزنس ، فرست کلاس و پرمیوم اکونومی نیز هستند. هر کدام از این کلاس های پروازی ویژگی های خاص خود را دارند. در بین این کلاس های پروازی برای خرید ارزان ترین بلیط هواپیما بلیط کلاس پروازی اکونومی را انتخاب کنید. شما در ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید بلیط ارزان تهیه کنید و یا نیاز به ارائه خدمات بیشتری در سفر خود دارید؟

 اگر پاسخ شما گزینه بلیط ارزان بود پس ما کلاس پروازی ارزان را به شما پیشنهاد می دهیم. این پروازها صرفا مزایای کمتری دارند ولی قیمت های بسیار بهتری در سفر به شما می دهند. علاوه بر این کیفیت صندلی در این نوع کلاس ها پایین تر بوده که برای پروازهای داخلی که مسافت زیادی بین شهرها وجود ندارد، گزینه مناسبی محسوب می شود.

کلاس های پروازی داخلی

در پروازهای داخلی دو کلاس پروازی ارائه می شود که عبارتند از کلاس پروازی اکونومی و کلاس پروازی بیزنس. البته کلاس پروازی بیزنس معمولا در همه ایرلاین های داخلی موجود نیست و فقط در برخی ایرلاین ها ارائه می شود. حال به معرفی این کلاس های پروازی داخلی می پردازیم:

کلاس پروازی اکونوم و خرید بلیط هواپیما ارزان

کلاس پروازی اکونوم و خرید بلیط هواپیما ارزان

کلاس پرواز اکونومی ارزان ترین کلاس پروازی هواپیما می باشد و برای سفرهایی که در آن رسیدن به مقصد با خرید بلیط هواپیما ارزان اهمیت دارد، گزینه مناسبی می باشند. مثلا در بلیط مشهد هواپیما  از شهرهای مختلف مثلا تهران، شما تنها به مدت یک الی یک ساعت و نیم در سفر هستید و به همین دلیل ممکن است توجیهی نداشته باشد که برای این یک ساعت، بلیط کلاس پروازی بیزنس تهیه کنید. اگر برای شما بلیط ارزان هواپیما موضوع مهمی است سعی کنید سفرهای خود را تنها با کلاس های اکونومی انجام دهید. تغییر قیمت معمولا میان کلاس های پروازی زیاد است و می تواند تاثیر زیادی بر روی هزینه نهایی سفر شما داشته باشد.

کلاس پروازی بیزنس و خرید بلیط هواپیما ارزان

در کلاس پروازی بیزنس که در برخی ایرلاین های داخلی ارائه می شود، خدمات بهتری نسبت به کلاس اکونومی به مسافرین داده می شود و این کلاس های پروازی قیمت های بیشتری نیز به خود نیز اختصاص می دهند اما باید توجه داشته باشید که این کلاس پروازی برای خرید بلیط هواپیما ارزان مناسب نیست.  

صندلی هایی که در داخل هواپیما برای کلاس های بیزنس در نظر گرفته می شود عموما مبله می باشد که این صندلی ها ویژگی تخت خواب شو نیز دارند. همچنین فاصله صندلی ها در کلاس بیزنس نسبت به کلاس اکونومی بیشتر است و مسافرین آزادی عمل بیشتری دارند. در کلاس های بیزنس میزان بار مجاز بیشتر بوده و مسافرین می توانند معمولا بین 25 الی 30 کیلوگرم بار با خود داشته باشند.

در زمانی که هواپیما به مقصد می رسد نیز در ابتدا مسافرینی که در کلاس بیزنس حضور دارند می توانند از هواپیما خارج شوند و سپس نوبت به خروج مسافرین کلاس پروازی اکونومی خواهد رسید. در زمان تهیه بلیط هایی با کلاس بیزنس به ایرلاین انتخابی نیز توجه کنید چراکه معمولا امکانات متفاوتی در هر ایرلاین برای کلاس بیزنس در نظر گرفته می شود. پس حتما قبل از خرید بلیط هواپیما با کلاس بیزنس از کیفیت بلیط های بیزنس آن ایرلاین اطمینان پیدا کنید.

 به طور مثال هواپیمایی ماهان کیفیت کلاس بیزنس آن، بالا می باشد. این ایرلاین برای بیشتر مسیرهای پرتردد مانند کیش، تهران و مشهد، کلاس های بیزینس ارائه می دهد که می توانید بلیط کیش هواپیما یا تهران را با پرواز بیزینس از این ایرلاین خریداری کنید. البته بلیط هواپیما ارزان برای کلاس بیزنس معنی ندارد، زیرا این بلیط ها قیمتی حدود دو برابر اکونومی دارند.

کلاس های پروازی خارجی

کلاس های پروازی خارجی

کلاس های پروازی خارجی معمولا کلاس های متفاوتی را شامل می شود. پروازهای خارجی علاوه بر اینکه دارای کلاس های اکونومی و بیزنس هستند، کلاس های پروازی دیگری نیز دارند. از این کلاس ها کلاس پروازی فرست کلاس و کلاس پرمیوم اکونومی را می توان نام برد. حال به معرفی این کلاس های پروازی می پردازیم.

کلاس پروازی فرست کلاس

کلاس پروازی فرست کلاس جزو دسته بلیط هواپیما ارزان نمی باشد و بیشتر برای کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که از افراد مشهور و یا افراد با وضع مالی بسیار خوب هستند. در این کلاس پروازی تعداد صندلی ها بسیار کم و بسیار فضای لوکس تری نسبت به کلاس پروازی بیزنس برای مسافرین در نظر گرفته شده است. این پروازها هیچگاه شلوغی را تجربه نمی کنند و مسافرین در آرامش کامل سفر خود را سپری می کنند. برای ورود به هواپیما نیز اول مسافرین فرست کلاس وارد هواپیما می شوند.

کلاس پروازی فرست کلاس

برای برنامه غذایی مسافرین بسته به ایرلاین های مختلف ویژگی های مختلفی را در نظر می گیرند، اما معمولا در کلاس پروازی فرست کلاس به مسافرین منو داده می شود تا بتوانند در بین آن ها غذای خود را انتخاب کنند و همچنین با انواع میان وعده ها و نوشیدنی ها از مسافرین در طول پرواز پذیرایی می شود.

کلاس پروازی پرمیوم اکونومی و خرید بلیط هواپیما ارزان

این کلاس پروازی که دارای بلیط هواپیما ارزان می باشد، شباهت شدیدی به کلاس پروازی اکونومی دارد اما تفاوت های کمی در آن وجود دارد. در کلاس پروازی پرمیوم اکونومی شما آزادی عمل و فضای بیشتری برای خود دارید و مانند کلاس اکونومی صندلی ها به هم نزدیک نیست. اگر اهمیت زیادی به فضای بیشتر و داشتن جای پا می دهید این پروازها انتخاب خوبی برای شما می باشد.

همچنین در بلیط هواپیما ارزان پرمیوم اکونومی صندلی ها بزرگتر هستند و فاصله آن ها از هم بیشتر است. همچنین در پروازهای پرمیوم اکونومی، صفحه مانیتور هایی برای هر مسافر در نظر می گیرند که بتوانند وقت خود را با دیدن برنامه هایی سپری کنند. البته این کلاس پروازی تنها در مسیرهای خارجی وجود دارد و برای پروازهایی که مسافت زیادی ندارند مناسب می باشند.