دره کال جنی کجاست

دیدار از اثری طبیعی با بقایای آثار باستانی باید جذاب باشد، آن هم اثری که به دلیل ویژگی های خاص خود به دره کال جنی یا دره جن ها شهره است. شهرستان طبس با اینکه در نزدیکی کویر با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است اما از نعمت آب برخوردار بوده، جاذبه های طبیعی زیبایی دارد. یکی از این جاذبه ها که نام عجیبی هم دارد کال جنی (کال به معنای دره) نام داشته، یکی از جاهای دیدنی طبس می باشد. این جاذبه با شماره 350 از سال 96 جز آثار طبیعی ملی به شمار می رود.

دره کال جنی طبس

علت نامگذاري دره کال جني

عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا این مکان با این نام شناخته شود که عبارتند از: ساختار صخره ها که بر اثر فرسایش شکل خاصی به خود گرفته است؛ صدای وزش باد که در لابه لای صخره ها می پیچد و تغییر پیدا می کند؛ حفره هایی که در دل صخره ها به چشم می آید که اگر داخل آن بروید راهرو مانند است که در دو طرف آن به حالت اتاق حفر شده که آن را به خانه ارواح و جن ها نسبت می دهند در صورتی که این خانه ها متعلق به گبرهای (یکتا پرستان و چله نشینان) آیین زرتشت بوده که با دست کنده شده است؛ در روزهای طوفانی با وزش باد سنگ ریزه ها به سمت پایین پرت می شود که مردم گذشته معتقد بودند جن ها این سنگ ها را پرت می کنند.

اين جاذبه ديدني نزديک را از دست ندهيد : روستاي ازميغان طبس

کال جنی از یک کال اصلی و چند کال فرعی تشکیل شده است. کال اصلی از نخلستان شروع شده و تا روستای ازمیغان ادامه دارد. در واقع عامل ایجاد کننده کال جنی رودخانه ازمیغان است و آب کال از چشمه همین روستا تامین می شود و در مسیر خود، در حوضچه هایی با عمق 1.5 متر جمع شده که فرصت آب تنی را به گردشگران داده، آن را به یکی از جاهای تفریحی طبس تبدیل نموده است.

بهترین فصل بازدید از دره کال جنی طبس

بهترین فصل برای دیدن کال جنی فصل بهار یا پاییز است؛ زیرا در بهار هوا زیاد گرم و در پاییز هوا زیاد سرد نشده وگرمای ملایم خورشید بهترین زمان برای کویر نوردی است. اما گرمای شدید تابستان که تا حدود 50 درجه میرسد و سرمای هوای زمستان مخصوصا در شب آزاردهنده است.

اين جاذبه ديدني نزديک را از دست ندهيد : غار جهنم طبس

وسایل مورد نیاز در سفر به کال جنی

در سفر به خراسان جنوبی دیدن این مکان منحصر به فرد که یکی از جاذبه های طبیعی طبس می باشد و دیگر جاذبه های طبیعی اطرافش را فراموش نکنید؛ بهتر است تنها به این مکان سفر نکنید و یک راهنما همراه شما باشد زیرا خطر گم شدن وجود دارد. لازم است کفش مناسب پیاده روی، اگر قصد آب تنی دارید یک دست لباس اضافه، دوربین عکاسی برای ثبت لحظه ها و به دلیل آفتاب زیاد کرم ضدآفتاب، عینک مخصوص و... از جمله ملزوماتی است که در بازدید از دره کال جنی طبس باید همراه داشته باشید.

دره کال جني طبس

سفر خوبي را براي شما آرزومنديم