کاخ نیاوران کجاست

کاخ نیاوران جاذبه ی بسیار زیبای  استان تهران است که در خیابان باهنر در شمال شرق باغ نیاوران قرار دارد  این کاخ که در زمره مجموعه فرهنگی – تاریخی قرار گرفته است  در سال 1377 درلیست آثار ملی به ثبت رسید .کاخ نیاوران که در باغی با درختان تنومند و کهن قرار دارد بر روی یک کاخ کوچک قاجاری بنا شده است. این باغ که در ابتدا یک نی زار بود در کنار روستایی به نام گرده وی یا گرده به  قرار داشت و به خاطر موقعیت خوبی که داشت در زمان فتحعلی خان قاجار نی زار به باغ امروزی تبدیل شد و آن را نی آوران نامیدند که بعد ها با گذشت زمان به نیاوران شهره شد.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : فرهنگسرای نیاوران تهران

 

کاخ نیاوران کجاست

تاریخچه کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در میدان نیاوران تهران در همین چند دهه اخیر شاهد یکی از بزرگترین تغییرات در عرصه ساسیت در تمام دنیا بوده است اما فارغ از جایگاه سیاسی اش این بار به چشم یک پدیده تاریخی به این میدان و کاخ مشهورش سر می زنیم. یک باغ به وسعت تقریبی 11 هکتار با نمایی افسونگر که در زمان فتحعلی شاه قاجار خارج از تهران و درست دیوار به دیوار روستای "گرده وی" قرار داشته است. تفرجگاهی تابستانه که در ابتدا یک نیزار وسیع بوده  اما به دستور فتحعلی شاه یک باغ وسیع و یک کاخ کوچک در آن ساخته شده است. سالها بعد ناصرالدین شاه عمارت زیبا و استثنایی صاحبقرانیه را در این باغ بنا می کند که خیلی ها را انگشت به دهان می کند. ساخت و سازهای کوچک در زمان پادشاهان قاجار در باغ صورت می گیرد اما با ساخت کوشک احمد شاهی دیگر پرونده پادشاهان قاجار در این باغ زیبا بسته می شود.

با به حکومت رسیدن محمدرضا شاه پهلوی دستور ساختن یک کاخ مدرن در دل این باغ زیبا صادر می شود. کاخ کوچکی که از دوران فتحعلی شاه به یادگار مانده بود ویران می شود و کاخی با طراحی محسن فروغی در سه طبقه ساخته می شود. آغاز ساخت کاخ در سال 1337 ه.ش بوده اما کار ساخت در سال 1346 ه.ش به پایان می رسد. کاخی با دو طبقه وسیع و یک نیم طبقه در میانه که با بروزترین و لوکس ترین ابزار از کشورهای فرنگی ساخته می شود، در ابتدا قرار بوده محلی برای پذیرایی و ملاقات میهمان های خارجی باشد اما با اتمام کاخ در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران این کاخ مدرن محل اقامت خانواده پهلوی می شود. محمد رضا پهلوی به همراه همسرش فرح دیبا و فرزندانشان به کاخ نقل مکان کرده و تا روزهای آخر حضورشان در ایران در همین کاخ اقامت می کنند. 

کاخ شکل و شمایلی بسیار مدرن دارد و نکته قابل توجه آن سقف بازشو طبقه آخر است که در نوع خود در ایران بی نظیر است. داخل کاخ نمایانگر زندگی اشرافی پادشاه ایرانی است. مبلمان ها، لوسترها، تابلوهای نقاشی از نقاشان مطرح خارجی، سرویس غذاخوری، پذیرای، اتاق های خواب و مطالعه و هر چه که فکرش را بکنید در این کاخ در لوکس ترین نوع خود پیدا می شود. در کاخ نیاوران می توانید لباس ها و اتاق های شخصی خانواده پهلوی را از نزدیک ببینید. علاوه بر این ها ردپای گچ بری ها، آیینه کاری ها، کاشی کاری ها و قالی های نفیس ایرانی هم در گوشه و کنار کاخ به چشم می خورد. برخی از آثار تاریخی  و باستانی ایرانی و خارجی و هدایای برخی مقامات خارجی نیز در کاخ نیاوران به چشم می خورد. کاخ نیاوران بعد از انقلاب در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرد اما حالا سال هاست بعد از یک مرمت اصولی شش ساله  و بازگشایی در سال 1382 به عنوان یک موزه در دسترس عموم قرار دارد.

علاوه بر مجموعه کاخ نیاوران در باغ زیبا و چشم نواز نیاوران می توانید سری به کوشک احمدی، عمارت صاحبقرانیه، باغ کتیبه ها، موزه ماشین های محمدرضا پهلوی، موزه جهان نما و بخش های دیگر باغ بزنید و بخشی از تاریخ معاصر ایران را نیز از نزدیک ببینید. دو کافه و یک رستوران نیز در محوطه باغ نیاوران تعبیه شده است که می تواند اقامت دلچسبی را در این باغ تاریخی برایتان رقم بزند.

ساعت بازدید از کاخ نیاوران:

کاخ نیاوران که به صورت رایگان آماده ارئه خدمات است در شش ماه اول سال از ساعت 9 تا 19 و در شش ماه آخر سال از ساعت 8 تا 17 مورد استقبال گرم بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

هزینه بلیط بازدید از کاخ نیاوران:  5000تومان