تاریخچه غار چال نخجیر

از آثار ملی ایران که در سال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است غار زیبای چال نخجیر است که در استان مرکزی در کنار راه دلیجان به نراق در دامنه کوه تخت کوه قرار دارد. غارنخجیر که یکی از جاهای دیدنی دلیجان محسوب می شود، برای اولین بار در سال 1367 طی یک پروژه عمرانی بر اثر انفجارکشف شد و سپس چندین بار توسط  تعدادی از غارنوردان مورد بررسی قرار گرفت که طبق اسناد موجود مشخص شد این غار بر اثر یک اتفاق زمین شناسی، لرزه ساختی که همان گسل معکوس است به وجود آمده است و پس از گذشت سالها به شکل امروزی در آمده است. این غار که زمانی به غار هوهو شهره بود بعدها به خاطر ویژگی های بارزش نام نخجیر را بر روی آن گذاشته اند نخجیر به مکان گودی می گویند که زمانی شکارچیان شکار خود را به این محل هدایت می کردند.

 

غار چال،غار چال نخجیر،غار چال نخجیر دلیجان،غار چال نخجیر در دلیجان،غار چال نخجیر در استان مرکزی

 

وضعیت غار چال نخجیر
 این غار متعلق به دوران سوم زمین شناسی است و در زمره غار های مرطوب افقی قرار دارد و از سه طبقه تشکیل شده است که سراسر از آهک و درصد کمی از سنگ پوشیده شده است. ورودی آن  با سطح زمین یکی است دهنه آن که در گذشته کوچک بود و ابعاد 1 در 5/1 متر داشت اکنون به ابعاد 10 در 40 متر رسیده است.غار از تعدادی راهروها و حوضچه های آب تالارهایی از جمله چهلستون، دریاچه، چهلچراغ،برزخ،سفره عروس، باغ وحش برخوردار است.داخل غار مملو از سنگ های تزئینی آهکی  با اشکال جذاب عقاب،گوزن،لاک پشت ،کبوتر،انسان و سنگ های مرجانی 70 میلیون ساله است علاوه براین در انتهای غار دریاچه ای کشف شده  است که به 400متر مربع و عمق 70 متر می رسد اما هنوز ناشناخته مانده است ولی طبق بررسی های انجام شده محل مناسبی برای قایقرانی است.آنچه که حائز اهمیت است وجود نهشته های زیبایی است که نظیر آن را در جای دیگر نمی توان یافت.

غار چال نخجیر،غار چال نخجیر در دلیجان،غار چال نخجیر در استان مرکزی

بهترین زمان سفر به غار چال نخجیر
غار محبوب چال نخجیر از ویژگی های خاصی برخوردار است یکی از این ویژگی ها امکان خودترمیمی است و اگر آسیب ببیند بعد مدتی ترمیم می شود از این رو جزو غارهای زنده به شمار می رود همچنین تعدیل هوای داخل غار از خصوصیات بی نظیری است که باعث شده هوای داخل غار در تابستان خنک و دلچسب باشد و در زمستان گرم باشد.غار نخجیر از جاذبه های مهم توریستی به شمار می رود که برای رفاه حال گردشگران حدود هزار و دویست متر از آن را کف سازی و نورپردازی و ایمن سازی کرده اند  و در دو طبقه اول غار مسیر های تعیین شده و 47پله ساخته شده است تا امکان بازدید از قسمت های بیشتر غار فراهم شود. همچنین برای گسترش آن امکاناتی از قبیل بوفه،مهمانسرا،سالن انتظار تعبیه کرده اند و برای ورود و خروج راحت تر دهانه غار را بزرگتر کرده اند این تغییر در ساختار اولیه آسیب هایی اندکی را نیز به غار وارد کرده است ولی با این حال غار نخجیر یکی از پربازدید ترین جاذبه ها در سطح این استان است.

 

                                     سفر خوبی را برای شما آرزومندیم