مکان سد پانزده خرداد

از جاذبه های زیبای استان مرکزی سدپانزده خرداد است که در 5کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان واقع شده است
شهرستان دلیجان از آب و هوای نیمه خشکی برخوردار است و وجود این سد در کنار دریاچه منجرب شده است هوای اطراف آن خنک و مطبوع و مناسب برای گذراندن اوقات و فراغت باشد. از منابع تامیین کننده آن می توان به آب باران و رودخانه قم رود اشاره کرد این سد خاکی که در ارتفاع 54/30متر قرار دارد آب شرب شهرستان های دلیجان و محلات و قم را فراهم می کند و بخشی از آن به مصارف کشاورزی می رسد. وجود دریاچه پانزده خرداد منجرب به تشکیل محیط سرسبز و طبیعت چشم نواز شده است که این ویژگی ها آن را به یکی از مکان های مهم توریستی تبدیل کرده است.

 

سد پانزده خرداد،سد پانزده خرداد استان مرکزی

مشخصات سد پانزده خرداد
وجود پوشش های گیاهی متنوع جلوه زیبایی را در اطراف این سد به وجود آورده است و زیستگاه مناسبی را برای گونه ای از
پرندگان اعم  از کبک، تیهو،کلاغ،هدهد و پرندگان مهاجری از جمله اردک سبز،مرغابی،چنگر،حواصیل فراهم کرده است در کنار این پرندگان جانوران دیگری مثل روباه،گرگ،خرگوش،مارمولک،مار،بزمچه نیز زندگی می کنند. در این دریاچه آبزیانی از قبیل ماهی کپور،ماهی سفید،کاراس وجود دارد که این فرصت را به علاقه مندان داده است تا بتوانند از ماهیگیری در آن لذت ببرند.از خصوصیات دیگر این جاذبه زیبا طبیعت بکر و دلنشین آن است که در تمامی سال از زیبایی محصورکننده ای برخوردار است. درفصل بهار و تابستان مملو از گل های رنگارنگ و درختان سرسبز می شود و صدای دلنشین پرندگان به زیبایی این محیط تاثیر گذاشته است و بیشترین میزان بازدید را در این فصول دارد این جاذبه محبوب در فصل پاییز و زمستان نیز جلوه دیگر طبیعت را به نمایش می گذارد.
اگر تصمیم به گذراندن چند شبی در کنار این سد باشید باید امکانات لازم از قبیل چادرمسافرتی،مواد غذایی،لباس مناسب ،چراق به همراه داشته باشید و برای حفظ  هرچه بهتر این محیط و جلو گیری از آسیب به طبیعت و زیستگاه حیوانات باید از آتش روشن کردن و ریختن زباله خودداری کرد.

 

                                           سفر خوبی را برای شما آرزومندیم