شیراز از جمله شهر هایی است که جاذبه های فراوانی مخصوصا از نوع باغ و موزه را درخود جای داده است. یکی دیگر از باغ هایی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد باغ موزه سنگ هفت تنان شیراز خواهد بود. هفت تنان در کنار بلواری با همین نام، روبروی خیابان چهل مقام واقع شده است. این باغ و موزه جز کهن ترین آثار تاریخی در شیراز می باشد که قدمت باغ آن حتی به چند سده قبل از دوره زندیه برمیگردد. این جاذبه از جمله جاهای دیدنی شیراز به شمار می رود.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : آرامگاه سعدی

 

باغ و موزه سنگ هفت تنان شیراز

تاریخچه باغ موزه سنگ هفت تنان شیراز

عمارت مربوط با باغ به دستور کریم خان زند در دوره حکومتش ساخته شد. عمارتی بزرگ با ایوانی مجلل که با نقش گل و بوته های ظریف و نقاشی های رنگ روغن بر روی گچ آراسته شده است؛ 5 تصویر پر راز و رمز توسط «آقا صادق» نقاش ماهر دوره زندیه طراحی شده است که براساس تحلیل اهل فن مفهوم همه آن به عبودیت و رسیدن به قرب الهی است. در دو تصویر آن فرد درویشی به چشم می آید، تصویر دیگر مربوط به داستان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) که هر دو در برابر خواست خدا تسلیم شدند، تصویر بعدی یادآور داستان شیخ صنعان و دختر ترسا است (شیخ صنعان پس از 50 سال عبادت در کنار کعبه،در سفری عاشق دختر مسیحی شد و عشق زیاد باعث قبول کردن شروط دخترکه همه خلاف اسلام بود می شود اما سرانجام راه درست را در پیش گرفت و دختر به واسطه خوابی که دید مسلمان شد)و نقاشی حضرت موسی در حال چراندن گوسفند درمیان آن است.

از این جاذبه هم دیدن کنید : دروازه قرآن شیراز

 

باغ و موزه سنگ هفت تنان شیراز

سقف بزرگ و چوبی ایوان با اینکه ارتفاع زیادی دارد تنها با 2 ستون نگهداری می شود.در دو طرف ایوان 2 اتاق شاه نشین با 28 متر طول و 5/5 متر عرض با سقف بلندی با ارتفاع 12 متر و در کنار آن اتاق های گوشواره ای (اتاق های کوچکتر از شاه نشین، هنگامی که تعداد مهمانان بیشتر می شد درب این اتاق ها باز می کردند تا به شاه نشین متصل شود) ساخته شده است.

هفت تنان شیراز چه کسانی بودند؟

باغ هفت تنان با نام های تکیه هفت تنان و موزه هفت تنان هم شناخته می شود. در گذشته 7 عارف گمنام در این باغ به خاک سپرده شده اند و نام باغ برگرفته از همین هفت نفر است. این هفت تن در این بنا به عبادت می پرداختند وقتی که عمرشان به پایان می رسید توسط دیگر عارفان در محوطه همین باغ مدفون می شدند آخرین نفر هم قبل از مرگش به سراغ غسال شهر رفت و از او خواست که در کنار دیگر عارفان او را به خاک بسپارد. بدین گونه بود که هفت سنگ قبر هم اندازه (طول 360 و عرض 78 سانتی متر) در میان درختان و پایین تر از حوض جلوی عمارت به چشم می خورد.

باغ و موزه سنگ هفت تنان شیراز

هنر معماری در باغ موزه سنگ هفت تنان شیراز

مجمدباقر جهان میری، هنرمند و نقاش چیره دست در سال 1336 و 1337 دست به بازسازی نقاشی های داخل ایوان زد. پس از مرمت این اثر تاریخی عده ای از مسئولان تصمیم گرفتند این مکان را به موزه سنگ و کاشی تبدیل کنند؛ حال در موزه سنگ هفت تنان سنگ هایی قدیمی متعلق به سده ی سوم تا یازدهم هجری نگهداری میشود که بر روی آن با انواع خطوط:کوفی، نسخ، ثلث، توقیع، نستعلیق دیوانی و... روی آن نوشته شده است. علاوه براین قطعه سنگ هایی از پایه ستون های قصر ابونصر، سنگ های متعلق به دوره ساسانیان تادوره قاجار، سنگ قبرهای باستان، سنگ های تخت جمشید و پاسارگاد، تابوت های سنگی پیش از تاریخ و سنگ های خانه زینت الملوک به نمایش گذاشته شده اند.

جاذبه های باغ موزه سنگ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز از جمله بهترین جاهای تفریحی شیراز و از جمله قدیمی ترین و زیباترین جاهای تاریخی شیراز است که پر است از درختان کوچک و بزرگ مختلف مانند: سرو، کاج و نارنج که سن برخی از آنان به 200 سال میرسد اما همچنان محکم و پا برجاست. قسمتی دیگر از محوطه باغ، در جلوی عمارت را حوض بزرگی تشکیل می دهد که می گویند در گذشته آب خود را از رکن آباد (منبع آبی در شیراز که مورد علاقه خافظ بود و آب محله های چهل تنان، حافظیه، هفت تنان و روستای اکبرآباد را تامین و آبیاری می کند در سال 338 هجری به دست رکن الدوله دیلمی انجام شد) تامین می کرد.