پارک سیفیه کجاست

از آثار ملی ایران که در سال 1384 به ثبت رسیده است پارک سیفیه نام دارد که در استان همدان و در شمال شرق ملایر در دامنه کوه گرمه واقع شده است. این پارک که در زمره جاذبه طبیعی قرار دارد یکی از آثار باشکوه زمان قاجار به شمار می رود که به دستور عبدالمحمد میرزا سیف الدوله ساخته شده است. سیف الدوله که نوه فتحعلی خان قاجار است در سال 1304دستور ساخت این پارک را به دو معمار ایتالیایی داد و آنها پارک را در بهترین شکل ممکن بنا کردند به گونه ای که در آن زمان جزو بناهای نادر و بی نظیر به شمار می رفت . این پارک که یک بوستان شخصی بود فقط مورد استفاده شاهزادگان قرار می گرفت و هیچ یک از مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند و اگر کسی به آن وارد می شد با او برخورد می شد.


عکس از پارک سیفیه

تاریخچه پارک سیفیه ملایر
پارک مساحتی حدود 10 هکتار را به خود اختصاص داده است و در شکل صلیب و بیضی ساخته شده است .در  وسط پارک برای سیف الدوله عمارت کوچکی بنا شده بود تا مکانی برای سکونت باشد همچنین دو استخر و یک مسجد نیز در آن ساخته شده بود و برای تامیین آب آن قناتی در خارج از پارک حفر شده بود . این قنات که در 8 کیلومتری زرک واقع شده بود توسط شخصی به نام مقنیان یزدی ساخته شد و برای پر کردن آب آن از برف کوه ها استفاده می شد سپس به پارک انتقال پیدا می کرد . این پارک تا زمان حیات سیف الدوله همچنان یک مکان شخصی بود اما پس از فوت او مالکیت پارک به دست نوه اش به نام امیر موید افتاد که به دستور او مقبره ای برای سیف الدوله در پارک بنا شد. این مقبره 4 ضلعی از چهار طرف راه ورودی دارد سقف آن گنبدی شکل و از جنس آجر است همچنین یک اتاق بزرگ در وسط دارد که در آن می توان عکس سیف الدوله و تعدادی از  اعضای خانواده او را دید از قسمت های دیگر مقبره وجود چند اتاق تو در تو است که به بیرون مقبره راه دارند.

جاذبه ی دیدنی نزدیک به شما تپه ملایر
پارک سیفیه پس از فوت سیف الدوله به یک مکان عمومی تبدیل شد و از دیر باز مورد توجه تمام مردم قرار گرفت. اوج زیبایی این پارک که در فصل بهار است بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می کند که جهت رفاه حال گردشگران سازه هایی از قبیل شهربازی، جنگل مصنوعی، آبنما، آبشار و سینما 4 بعدی ساخته شد تا بازدیدکنندگان لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند و در این جاذبه قاجاری با هنر اروپایی از مناظر دل انگیز آن لذت ببرند.