مسجد جامع تسوج کجاست

مسجد جامع تسوج یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی شهر تسوج در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی است. یک کتیبه بر درب ورودی مسجد قرار گرفته که به تاریخ 979 ه.ق اشاره دارد بنابراین این مسجد متعلق به قرن دهم هجری قمری است. مضمون این کتیبه نشان می دهد که پادشاه وقت توجه زیادی به شهر تسوج و کسب رضایت مردمان آن داشته است چرا که این شهر به سبب موقعیت جغرافیایی اش یک شهر سوق الجیشی محسوب می شده است. بنابر برخی اظهارات این بنا در زمان سلطان محمد صفویه ساخته شده است اما از آنجا که تاریخ ساخت بنا و تاریخ مرگ سلطان محمد با یکدیگر همخوانی ندارد تقریبا هیچ اطلاع موثقی از سازنده بنا در دست نیست. 

این جاذبه نزدیک را از دت ندهید : بندر شرفخانه ارومیه 

این مسجد تاریخی در کنار راسته بازار  و در یکی از قدیمی ترین مناطق شهر تسوج قرار دارد که روزگاری مرکز شهر بوده است. مسجد دارای دو ورودی است. یک ورودی متعلق به زنان بوده که دربی کوچک بوده و امروزه قابل استفاده نیست. درب بزرگتر درست در وسط بازار قرار دارد و رو به یک باغ کوچک گشوده می شود.  یک درخت چنار قدیمی نیز یکه و تنها در ورودی مسجد قرار دارد. در یک ضلع از باغ وضوخانه تعبیه شده است و در ضلع دیگر مغازه های بازار قرار دارد که برخی از آن ها از موقوفات مسجد می باشد. چندین حجره نیز که متعلق به طلاب علوم دینی و روحانیون بوده است نیز به چشم می خورد. دو مناره بلند و البته فاقد کلاهک پایانی مسجد نیز در همان بدو ورود به چشم می خورد که البته مناره ها بر اثر گذر زمان اندکی دچار آسیب شده اند.

مسجد جامع تسوج

مسجد کاملا آجری است و هیچ نشانه ای از تزئینات خارجی همچون کاشی کاری یا مقرنس کاری در نمای ورودی آن به چشم نمی خورد. با ورود به مسجد، شبستانی بزرگ با طاق های متعدد و آجری بر روی ستون های سنگی با مقرنس کاری های زیبا در سرستون ها به چشم می خورد. مسجد 1120 متر مربع مساحت داشته و در دو طرف شبستان دو شاه نشین تعبیه شده است. محراب نیز با تزئینات گچ بری ساده و مقرنس کاری آراسته شده است. در زیر زمین مسجد دو سرداب در طرفین تعبیه شده است که نقش مقبره را بر عهده داشته است. مسجد بارها مورد مرمت قرار گرفته است که یکی از مهم ترین آنها در سال 1252 ه.ق و توسط شاه قاجار صورت گرفته و به نظر برخی کارشناسان برخی تزئینات داخل بنا نظیر گچ بری ها و یا مقرنس کاری ها و یا حتی طاق های درونی در همین دوران به بنای اصلی اضافه شده است. در سال 1379نیز میراث فرهنگی تسوج آخرین بازسازی ها را بر روی این اثر تاریخی انجام داده است

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم