بندر شرفخانه کجاست

بندر شرفخانه ، یکی از بزرگترین بندر های ارومیه است . که از جاهای دیدنی شبستر محسوب است ،که 20 کیلومتر با شبستر فاصله دارد و در استان زیبای آذربایجان غربی قرار دارد ، که نام این بندر شرفخانه است ، که از یک طرف به دریاچه ارومیه متصل میشود و از طرف دیگر با کوههای زیبا و سرسبز محاصره میشود و 90 کیلومتر با تبریز فاصله دارد نام اصلی بندر شرفخانه ،شورآبخانه است ،که زیبا و پر آب بود . اما متاسفانه خشکسالی دهه های اخیر در دریاچه ارومیه کاملا مشهود است . در این بندر محصولات متنوعی وجود دارد مانند : باغ های گیلاس ، زرد آلو ، بادام ، سیب و....وجود دارد که مناظره زیبای ایجاد کرده .

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : روستای شانجان شبستر

این بندر کوتاه­ ترین مسیر بین دو آذربایجان شرقی و غربی است و در مسیر ترانزیتی تبریز، ارومیه  ترکیه قرار گرفته است. تا قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه این بندر با قایق های تفریحی مسافرین را در دریاچه جابجا می کرد اما اکنون تنها چند آبگیر و تالاب کوچک در این بندر به چشم می خورد و امکان قایقرانی میسر نیست. آثار کمپ های ساحلی و قایق ها در این بندر که روزگاری بسیار پرطرفدار بوده، به چشم می خورد. خشکسالی سبب شده تا این بندر در ابتدا یک نمک زار وسیع به نظر بیاید چرا پایین آمدن سطح آب سبب بالا رفتن غلظت نمک آن شده است. همچنین ما به گردشگرانی که از بندر شرفخانه دیدن میکنند دیدن آبشار سرکند دیزج شبستر را پیشنهاد می کنیم.

بندر شرفخانه در خشک سالی

نمک و لجن بندر شرفخانه خاصیت های درمانی بسیاری در زمینه بیماری های پوستی و رماتیسم داشته و از این جهت هنوز هم به عنوان یک مقصد درمانی مورد توجه است البته در چند دهه گذشته به دلیل پرآبی از استقبال بیشتری برخوردار بوده است. در بندر شرفخانه اسکله ای قرار دارد که تال نامیده می شود و از اواخر دوران قاجار به یادگار مانده و چیزی در حدود 95 سال پیش دارای ایستگاه های هواشناسی و ایستگاه تلگراف بوده است. موقعیت استراتژیک این بندر سبب شد تا روس ها انبار غله خود را در این شهر بسازند و هنوز هم این بندر به داشتن انبارهای وسیع کالا شهره است. بندر شرفخانه با قرار گرفتن در مسیر پرتردد تبریز، ارومیه و ترکیه هنوز هم بسیار مورد توجه است. 

این مکان دیدنی را از دست ندهید : آرامگاه شیخ محمود شبستری

آب وهوای بندر شرفخانه 

آب و هوای بندر شرفخانه به دلیل نزدیکی به ارتفاعات و نزدیکی به  دریا  آب وهوای این بندر ملایم تر است ، که نکته مهمی برای کشاورزی است ، آب و هوای این شهر نیمه خشک است و متوسط ​​دمای سالانه ۸٫۱۲ درجه سانتیگراد و حداکثر مطلق دما ۷٫۳۴ درجه سانتیگراد و متوسط ​​بارندگی آن ۲۳۰ میلی متر در سال است.

تصاویر زیبا بندر شرفخانه

خواص آب ولجن بندر شرفخانه 

آب و لجن بندر شرفخانه دارای خواص معجزه آسایی است. علاوه بر درمان بیماری ها ، در تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای شنا و تفریح ​​، دیدن سواحل زیبا و مناظر دلپذیر به این بندر سفر می کنند و صدها گردشگر ازسراسر جهان برای درمان روماتیسم و بیماری های پوستی واعصاب مهمان این شهر زیبا هستند.

این مکان دیدنی را از دست ندهید : مسجد جامع تسوج

امکانات بندر شرفخانه 

از امکانات بندر شرفخانه میتوان به ایستگاه راه آهن و یک بندر اشاره کرد که البته برای عبور کشتی های بزرگ مناسب نیست و بعد از خشک شدن دریاچه از آن استفاده نمی شود.

تصاویر باکیفیت بندر شرفخانه

گردشگری 724: ما خوشحال خواهیم شد اگر شما تجربه خود را از سفر به این جاذبه دیدنی و جذاب در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. 

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم