قلعه تاریخی مستوفی الممالک

وجود آثار باستانی در یک شهر گویای حوادث رقم خورده و عقاید و آداب رسوم آن شهر است که می تواند اطلاعات دقیقی را  از گذشته به ما بدهد قلعه مستوفی الممالک یکی از مهم ترین آثار استان مرکزی است که مربوط به دوران قاجار است و به خاطر قدمت زیادی که دارد از مهم ترین آثار باستانی به شمار می رود . این اثر باستانی که در زمره جاذبه تاریخی قرار گرفته است در یک کیلومتری غرب شهر آشتیان و در محله درخونگاه واقع شده است قلعه مستوفی الممالک که به قلعه آقا نیز شهره است قدمتی 110 ساله دارد و در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این بنا که متعلق به میرزا حسن خان مستوفی الممالک یکی از شخصیت های برجسته دوران قاجار است با معماری اصیل قاجار همراه با بخش هایی به سبک اروپایی ساخته است.

 

قلعه،قله مستوفی الممالک،استان مرکزی،قلعه مستوفی الممالک استان مرکزی

 

وضعیت قلعه مستوفی الممالک
این قلعه مساحت حدود 300 متر مربع را به خود اختصاص داده است و شامل قسمت هایی از جمله پنج برج ،اتاق نشیمن، زیرزمین، حیاط، اصطبل، تالار است که متاسفانه دو برج آن به خاطر گسترش خیابان تخریب شده است. قلعه سراسر از ملات گل و خشت خام پوشیده شده است و سقف آن در ظرافت هر چه تمام از چوب ساخته شده است همچنین از سردری زیبا برخوردار است این سردر میان دو ستون قرار گرفته است این ستون ها از ملات گچ ساخته شده اند و از سر ستون های گچی با تزئینات بی نظیر از نقش های گل و بوته و شیر برخوردار هستند. این سردر از درب دو لنگه چوبی از جنس گردو است که همراه با گل میخ های برنجی ساخته شده است در بالای آن کاشی معرقی به رنگ لاجوردی وجود دارد که بر روی آن سوره مبارک وان یکاد نوشته شده است که به اصالت بنا اضافه کرده است.
مستوفی الممالک که از بزرگان آن زمان به شمار می رفت با دقت بسیاری نظاره گر بر ساخت بنا بود به طوری که بعد از گذشت سال ها قلعه محکم و پابرجا باقی مانده است و از نظر دفاعی و  استحکام نسبت به قلعه ها دیگر بی نظیر است این قلعه که زمانی شاهد مراسماتی بود اکنون به بنایی برای فیلم برداری تبدیل شده است.
     

                                              سفر خوبی را برای  شما آرزومندیم