تاریخچه قلعه حاج وکیل

شهرستان اراک مملو از جاذبه های بی نظیری است که علاقه مندان بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. این شهر که در دوران قاجار ساخته شده است به قدمت دو قرن می رسد و می توان می گفت یکی از شهر های جوان ایران به شمار می رود که آثار تاریخی زیادی از دوران قاجار در آن به جای مانده است قلعه حاج وکیل که یکی از آثار باستانی این شهر محسوب می شود که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است و به خاطر ویژگی های متمایزی که در معماری آن به کار گرفته شده در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

قلعه،قلعه حاج وکیل،قلعه حاج وکیل در اراک،قلعه حاج وکیل اراک،قلعه حاج وکیل مرکزی،قلعه حاج وکیل در مرکزی،قلعه حاج وکیل در استان مرکزی،تصاویر قلعه حاج وکیل،عکس قلعه حاج وکیل ،عکس قلعه حاج وکیل استان مرکزی

وضعیت قلعه حاج وکیل

شهر اراک در زمان قاجار یکی از مهم ترین مراکز تولید و فروش فرش محسوب می شد که شرکت تجاری انگلیسی به نام زیگلرتوانسته بودند امتیاز این کار را از شاه آن زمان یعنی ناصر الدین شاه به خود اختصاص بدهد این شرکت برای شروع کار خود در قسمت شرق اراک مجموعه های بزرگی را بنا کرد که به انجام کارهایی از قبیل رنگرزی و بافت فرش بپردازد در این مجموعه نیز خانه های مسکونی نیز برای کارکنان آنجا ساخته شده بود. در آن دوران به خاطر حوادثی که رقم خورد از جمله پیدایش عقیده ضد استعماریکار این شرکت منحل شد و بخش از آن مجموعه توسط حاج محمد حسین میثمی وکیل خریداری شد .

 

قلعه،قلعه حاج وکیل،قلعه حاج وکیل در اراک،قلعه حاج وکیل در استان مرکزی،قلعه حاج وکیل اراک،قلعه حاج وکیل مرکزی،تصاویر حاج وکیل اراک

این بنا که به قلعه حاج وکیل شهره است  حدود 900 متر مربع را به خود اختصاص داده است و شامل قسمت هایی از جمله حیاط ،شبستان،ایوان،بالاخانه است. بنای اصل از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که بخش شمالی آن برونگرا و بخش جنوبی آن درونگرا است و به وسیله کاشی های لعابدار تزئین شده است اما داخل بنا فاقد هر گونه تزئینات است. بدنه بنا سراسر از آجر پوشیده است و تعدادی ستون های ساده و آجری در بیرون بنا وجود دارد ازز ویژگی های مهم دیگر این قلعه ساختار محکم آن است که با گذشت سال های زیادی هنوز محکم و پابرجا به جای مانده است و هم اکنون از آن به عنوان موزه صنایع دستی استفاده می شود و در این موزه می توان آثار ارزشمندی را چون گلیم،قلمزنی،تابلو فرش،تابلو خطاطی را در آن مشاهده کرد.

 

                                    سفر خوبی را برای شما آرزومندیم