تاریخچه سنگ نگاره های تیمره

تیمره مکانی صخره ای با قدمت بیش از ده ها هزار سال است که تقریبا تاریخ 40 هزار سال از کشور را روایت می کند در این مجموعه نقش و نگارهای حکاکی شده ی بسیاری وجود دارد که گویای اولین و کهن ترین مکان تمدن بشری است  در این مجموعه 21 هزار سنگ نگاره وجود دارد که شامل انواع حکاکی ها می شود وهم نقطه آغاز اولین خطوط نوشتاری و پیشرفت آن را نشان می دهد. تیمره در بین سه استان مرکزی و اصفهان و لرستان قرار دارد که بیشترین بخش های آن در منطقه خمین و محلات در استان مرکزی و منطقه گلپایگان در استان اصفهان است. این سنگ نگارها کامل ترین و بزرگترین سنگ نگاره های جهان محسوب می شود اما آنچه حایز اهمیت است وجود نقش های کاملا شبیه سنگ نگاره های تیمره در کشورهای دیگر است این امر در زمانی که امکان سفر و حتی صحبت کردن وجود نداشت شگفت انگیز است.


سنگ،سنگ نگاره های تیمره،سنگ تیمره،مکان سینک نگاره ای تیمر

 

وضعیت سینگ نگاره های تیمره
در بین اشکال سنگ نگاره ها می توان عکس انواع حیوانات از جمله قوچ،شیر،آهو،شتر، گرگ،پلنگ، انواع گوزن و بیشتر از همه بزکوهی را دید این حیوان که تقریبا 75 درصد از این تصاویر را به خود اختصاص داده است نماد سرزندگی و آبادانی بوده است  وشکل آن به ابعاد 112 در 90سانتی متر به عنوان بزرگترین نقش در این مجموعه شناخته شده است.همچنین گونه هایی از پرندگان از جمله کبک،هدهد،درنا،بوقلمون حکاکی شده اند. از اشکال دیگر شکار با انواع لوازم شکاری است علاوه تصاویر حجاری شده ای مانند جنگ های تن به تن، زنان باردار، حیوانات رام شده ، حیوانات منقرض شده و ناشناخته، کشاورزی ، کاشت گیاه  انسان های بالدار، فضانوردان،وجود دارد. در این میان وجود اشکال هندسی وحروف رمزی  در 23 کشور است که بنا به اسناد موجود مردم زیادی در این منطقه زندگی می کردند که بعد ها به دلایلی به جاهای دیگر رفته اند و هرچه از اجداد خود آموخته بودند را انتقال داده اند. به طور کلی می توان گفت تمامی این تصاویر مربوط به آداب و رسوم، باورها،آرزوها و انتقال تمامی این ها به آیندگان بوده است.
 

سنگ،سینگ نگاره های تیمره،سنگ نگاره
 


سنگ نگاره های تیمره با انواع نقوش حکاکی شده اولین و عظیم  ترین سنگ های حجاری شده را در جهان به خود اختصاص داده است که علاوه بر نقش ها ،آغاز نوشتن و سیر و تکامل خطوطی چون خط سطری،هندسی،پهلوی،عربی و فارسی و عبری را شامل می شود. با توجه به استاد موجود در این تابلوهای سنگی به جرات می توان گفت که ساخت معبدهای نیایشی در جهان از جمله زیگورات ها از این مکان برگرفته شده است و این موضوع به ارزش دیرینگی این سنگ نوشته ها افزوده است.
در این منطقه، سنگی وجود دارد که به 40 هزار متر مربع می رسد این ابر سنگ بزرگترین سنگ نگاره کشور با بیش از 150 شکل است که هنوز هم نیمی از این اشکال نامفهوم است و برای رمز گشایی آنان زمان بسیاری لازم است.

سنگ نگارهای تیمره از جاذبه های بسیار مهم استان مرکزی به شمار می رود که گردشگران بیشماری را به خود جذب می کند این منطقه که در زمره مناطق حفاظت شده قرار نگرفته است منجرب به حکاکی هایی توسط مردم عادی شده است که علاوه بر آسیب در ظاهر سنگ هاهم تاثیر گذاشته است .

 

                                         سفر خوبی را  برای شما آرزومندیم