روستای پیر بالا، زیباترین روستای پلکانی

یکی از زیباترین روستاهای پلکانی، روستای پیر بالا است که بر خلاف جمعیت کمی که دارد، دیدنی و جذاب و قدیمی است.روستایی بسیار زیبا که با داشتن مردمانی خونگرم و مهربان مورد توجه و بازدید بسیای از علاقمندان قرار گرفته است.

روستای پیر بالا در کجا قرار دارد؟

از دیدنی های استان آذربایجان شرقی روستای پیربالا است که در 100 کیلومتری شهر تبریز در دهستان میشاب از توابع شهرستان مرند  و در دامنه کوه میشو قرار دارد این روستا که از جاذبه های معروف شهرستان مرند به شمار می رود از قطب های مهم توریستی است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. روستای پیر بالا به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارد اعم از طبیعت بی نظیر، آب و هوای دل انگیز و پوشش گیاهی به یک از جاذبه ی محبوب تبدیل شده است که طرفداران زیادی پیدا کرده است.
روستای زیبای پیربالا که حدود 500 سال قدمت دارد در زمره تاریخی ترین روستاها قرار گرفته است . سراسر روستای پیربالا از درختان کهن سال گردو پوشیده شده است و این امر در اقتصاد اهالی روستای پیربالا تاثیر به سزایی گذاشته است همچنین درختان دیگری مثل زردآلو، سیب و آلو را می توان مشاهده کرد که زیبایی روستای پیر بالا را دو چندان می کند این درختان به واسطه آبشاری که از وسط روستا عبور می کند آبیاری می شوند این آبشار که به آبشار پیربالا شهره است از دیدنی های روستای پیربالا محسوب می شود که برای رسیدن به آن حدود 2 ساعت پیاده روی لازم است.

این جاذبه را ازدست ندهید: آبشار پیربالا

تصاویر روستای پیر بالا

جاذبه های دیدنی روستای پیر بالا
از دیدنی های دیگر روستای پیربالا گورستان آن است که در بالای روستای پیربالا قرار دارد و قدمت آن با قدمت روستا یکی می باشد در این گورستان یک قبر بزرگ وجود دارد که به سال 906 هجری قمری برمی گردد و متعلق به شخصی به نام شیخ پیربابا بن بر الدین است و طبق اسناد موجود نام روستا برگرفته از نام این شیخ بزرگوار است که در بالای روستای دفن شده است . علاوه بر این گورستان، مسجد کوچک500 ساله ای هم وجود دارد که به مسجد کوچک شناخته می شود و بارها مورد مرمت واقع شده است اما همچنان ظاهر اولیه و باستانی خود را حفظ کرده است و محل اجابت حاجات می باشد.

بهترین زمان بازدید از روستای پیر بالا

بهترین زمان بازدید از روستای پیربالا در فصل بهار و تابستان است این جاذبه زیبا از مسیر دسترسی راحتی برخوردار است که  با گذر از روستاهای محمود آباد و عیش آباد می توان به آن رسید اگر قصد بازدید از این روستا را داشته باشید باید لوازمی مانند لباس مناسب ، کفش راحتی و مواد غذایی به همراه داشته باشید لازم به ذکر است برای حفظ هر چه بیشتر محیط بکر و سرسبز روستای پیر بالا باید از هرگونه صدمه رساندن به آن خودداری کرد .