روستای پر مهر و باصفای گل

روستای گل از جمله روستاهای اطراف خوسف، از توابع جلگه ماژان شهرستان خوسف بوده و در استان خراسان جنوبی واقع شده است. زمین های کشاورزی و درختان روستای گل، سرسبزی و زیبایی بی نظیری را به بار آورده است، ساخت خانه های داخل روستا به صورت متمرکز و از خشت خام و کاه گل می باشد. از مناطق گردشگری و تاریخی روستای گل می توان به مسجد جامع، مزار شیخ شمس الدین، مزار شیخ ابوسعید و مسیرها و کانال های زیرزمینی اشاره کرد.

تاریخچه روستای گل (خوسف)

روستای گل از جمله زیباترین جاهای دیدنی خوسف است. وجه تسمیه روستای گل از عواملی مانند خوش آب و هوا بودن منطقه، خاک حاصلخیز و رویش انواع گل‌های معطر، محصولات زراعی و باغی و سکونت قبيله ‌ای برگرفته شده است. 

روستای گل خراسان جنوبی - خوسف

اهالی مهمان نواز و خونگرم روستای گل به شغل کشاورزی مشغول هستند. از جمله محصولات معروف روستا می توان به زعفران اشاره کرد که از مرغوبیت ویژه ای برخوردار می باشد، همچنین گندم و جو نیز از دیگر محصولات آن ها بوده که با دستان پر مهرشان کاشته و در فصل تابستان برای برداشت آن سخت تلاش می کنند، سپس آن ها را در مکانی به نام خرمن جمع آوری و انباشته می کنند. اگر در این فصل به این روستا که یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی خوسف است سفر و یا گذر کردید، شاهد تجمع گندم ها در خرمن ها خواهید بود. روستای گل تاریخچه بسیار طولانی دارد و و زندگی مردمان مختلفی را تجربه کرده است، گل از جمله روستاهای استان است که از قدیم الایام دارای مراکز آموزشی بوده و مدرسه طلاب آن از شهرت فراوانی برخوردار می باشد. قدمت این روستای تاریخی به پیش از اسلام برمی گردد، این روستا، ابتدا در قسمت پایین دست کوه قرار داشته، سپس به مکانی به نام علیشاه منتقل شده و اکنون در این مکان  فعلی قرار گرفته است. جمعیت روستا بالغ بر 650نفر (در سال 1385) می باشد که به دلیل مهاجرت اهالی جوان آن به شهرها، هرساله این تعداد کمتر می شود.

جاذبه‌های گردشگری روستای گل

از اماکن تاریخی و مذهبی روستای گل می‌توان به «مسجد جامع» اشاره کرد که قدمتی چند صد ساله داشته و دارای ماذنه و شبستانی زیباست و ثبت آثار ملی شده ‌است.

از دیگر آثار تاریخی روستای گل «مزار شیخ شمس الدین خلوتی گلی» است، بنای تاریخی مزار «شیخ شمس الدین» موسوم به «مزار گل» در دامنه تپه‌ای در حاشیه جنوبی روستای گل قرار دارد. 

روستای گل خراسان جنوبی - تصاویر

مزار شیخ ابوسعید خلوتی گلی، مزار سلیمان و مزار ملک جبرئیل را از دیگر مکان‌های مذهبی به شمار می‌رود و مردم به این مکان اعتقادات خاصی دارند. حجره شرقی مزار گل، محل دفن «شیخ ابوسعید» بوده و از خشت ساخته شده ‌است. این حجره به دلیل عدم استحکام، آسیب بیشتری دیده‌ است، قسمت‌هایی از ایوان بنا نیز فرو ریخته ‌است. این ایوان در گذشته دارای طاق‌های جناغی بود، ولی امروزه فقط قسمتی از پایه طاق ‌ها که بر روی دیوار حجره غربی قرار دارند، باقی مانده ‌است. بر اساس اسناد مكتوب و سنگ لوحی كه در درون مزار قرار دارد، این بنا در دوران تیموری ساخته شده ‌است.