یکی از روستا های دیدنی و زیبای اطراف شهر تهران که در 15 کیلومتری جنوب غرب فیروز کوه قرار گرفته است، روستای هرانده فیروز کوه می باشد. این روستا در دره ای با همین نام قرار گرفته است. رودخانه پر آب نمرود از میان این دره عبور می کند. درختان تنومند و بلند از جمله خصوصیات این روستای قدیمی است. کوچه باغ های زیبا و با صفای این روستا از جمله خصوصیات دیدنی آن می باشد. این روستا با توجه به مسافت کم با تهران یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح و گردش می باشد.

مردم روستای هرانده به زبان گیلکی صحبت می کنند. از جمله فعالیت های اصلی مردم این روستا عبارتست از کشاورزی، کارگری و دامداری است. علاوه بر این موارد مردم این روستا دارای محصولات لبنی و صنایع دستی مختلفی می باشد که از طریق فروش این محصولات کسب درآمد می کنند. پرورش ماهی قزل آلا از جمله مشاغلی است که مردم این روستا در آن مشغولیت دارند. چشم انداز روستای هرانده به خصوص در فصل تابستان بسیار زیبا و چشم نواز می باشد.

از جمله جاذبه های دیگر روستای هرانده، غار بورنیک است که در 6 کیلومتری جنوب این روستا قرار گرفته است. برای دسترسی به این غار زیبا نیاز است که مقداری کوهنوردی انجام شود. این غار با داشتن ترکیب های سنگی و آهکی مختلف از جمله زیباترین غار های کشف شده در ایران می باشد. علاوه بر این موارد محیط اطراف این روستا زیبایی های خاص خود را دارد که بسیاری از خانواده ها را از تهران برای گذران وقت در طبیعت به سمت خود می کشاند.