کریت

تصور شما از یک روستا در دل کویر چیست؟ دیدار از روستای کریت طبس شما را به دنیای جدیدی برده، به دل روستایی با طبیعتی ناب، آب و هوایی پاک و ابنیه تاریخی چندین هزار ساله! از این روستا که یکی از جاهای دیدنی طبس می باشد، در دوره های تاریخی مختلف با نام های متفاوتی همچون کریت نام برده شده است. کریت برگرفته از کوه رود به معنای مکانی که رود از کوه جاری می شود است. بر همین اساس درصد شیرینی آب این روستا، قابل توجه است.

روستای کریت طبس کجاست

در نزدیکی طبس (فاصله 20 کیلومتری) در کنار جاده دیهوک – طبس، تابلوی روستای زیبای کریت با عنوان روستای نخل و نرگس به چشم می آید. دهستان نخلستان به مرکزیت روستای کریت از دهستانهای بخش مرکزی شهرستان طبس می باشد. کریت با جمعیت حدود 5000 نفر پرجمعیت ترین روستای دهستان است.  

اين جاذبه ديدني نزديک را از دست ندهيد : ارگ طبس

موقعیت مکانی روستا به عنوان یکی از جاهای تفریحی طبس، به گونه ای است که از شمال به خسرو آباد، از شرق به کوه های شتری، از جنوب به فهالنج و ضلع غربی روستا در همسایگی دشت کویر است. در شهریور ماه سال 1357 با زلزله ای که رخ داد کلیه خانه های روستایی خراب شد که هنوز هم آثار آن در روستا دیده می شود.

روستاي کريت طبس

شغل مردم روستای کریت طبس

با توجه به اینکه این روستا که یکی از روستاهای اطراف طبس می باشد، از آب فراوان و با کیفیتی برخوردار است کشاورزی رونق ویژه ای دارد اما در کنار آن مردم روستا به دامداری هم می پردازند. زنان روستا هم علاوه بر کمک به همسرشان و خانه داری، قالی بافی هم می کنند. سبزیجات، صیفی جات، مزارع گل نرگس، نخلستان های خرما، انواع میوه ها مانند هندوانه، خربزه، خیار، مرکبات، پسته، مزارع گندم و جو، لوبیا، کنجد، پنبه و ... است.

آب و هواي طبس

این شهر در منطقه ای با آب و هوای بیابانی واقع شده است. البته برخلاف تصور غالب مردم، شهر طبس و روستاهای آن نسبتا پرآب بوده و محصولات کشاورزی متنوعی نیز دارد. 

اين جاذبه ديدني نزديک را از دست ندهيد : جنگل سنو طبس

آثار تاریخی روستای کریت

وجود انواع ابنیه تاریخی در این روستا موجب شده، تا روستای کریت در لیست جاهای تاریخی طبس قرار گیرد. مسجد قدیمی روستا (با قدمت اوایل قرون اسلامی) ، 2 آب انبار که از گذشته های دور هنوز پابرجاست، حمام و سد کریت از جمله اماکن تاریخی این روستا می باشد.

سد کریت

مهم ترین مکان دیدنی کریت، سد معروف آن است؛ سد قوسی کریت با قدمت 1000 ساله قدیمی ترین سد قوسی جهان است که که از سازه پایداری تشکیل شده که حتی زلزله رخ داده هم روی این سد تاثیری نداشته است. سد کریت در فاصله 28 کیلومتری از روستا واقع شده است؛ در سال 1379 با شماره 3523 ثبت فهرست ملی شد.

از دیگر جذابیت های این روستا که از جاذبه های طبیعی طبس محسوب می شود، علاوه بر ابنیه تاریخی ارزشمند آن و مردمان مهربان و مهمان نواز، منظره زیبای درختان پر ثمر و مرغوب خرما و همچنین مزارع گل نرگس از دیدنی های روستای کریت طبس است.

روستای کریت طبس

سفر خوبي را براي شما آرزومنديم