یکی از مهم ترین رودهای استان فارس و از جاهای دیدنی شیراز رودخانه قره آغاج است. این رودخانه با طول 700 کیلومتری خود پس از گذر از استان فارس و ورود به استان بوشهر طی مسیر کرده و در نهایت به خلیج همیشه فارس می پیوندد. این رودخانه که در سال های اخیر دچار خشکسالی شدید شده بود به لطف بارش های اخیر دوباره جان گرفته است. قره آغاج نقش مهمی در آبیاری زمین های کشاورزی و همچنین تامین آب شرب مردمان ساکن در حاشیه خود را دارد. این رودخانه طولانی از ارتفاعات تاسک در نزدیکی روستای زنگنه بن رود در 50 کیلومتری غرب شیراز سرچشمه می­گیرد و عرض آن در نواحی مختلف در طول مسیر بین 20 تا 400 متر متفاوت است.

 

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید! چشمه خارگان شیراز

 

این رودخانه که همانند یکی از رگهای حیاتی استان فارس است، پس از عبور از زمین های روستای زنگنه بن رود در بخش دشمن زیاری شهرستان ممسنی، مناطق چهل چشمه و منطقه بسیار زیبا و سرسبز کوهمره سرخی را نیز پشت سر می گذارد. با عبور از کوهمره سرخی رودخانه از مجاورت زیست کره ارژن  یا همان دشت زیبا و وسیع ارژن عبور می کند. پس از عبو از دشت ارژن و شهرها و روستاهای متعدد همچون قیر، کارزین و امکام شهر رودخانه وارد دشت کوار در شهرستان کوار شده و پس از عبور از این شهر وارد استان بوشهر می شود. به دلیل مجاورت روستای تادوان در استان بوشهر به این رودخانه بوشهری ها این رودخانه را تادوان می نامندکه در نهایت به خلیج فارس می ریزد و این مسیر طولانی را به اتمام می رساند.

 

 در سال های اخیر این رودخانه به سبب آلودگی های متعدد در طول مسیر همانند کارخانه سیمان استان فارس دچار آسیب های زیست محیطی بسیاری شده است. به طوری که بسیاری از جانداران ساکن در رودخانه همانند ماهی ها و سایر حیوانات آبزی برای ادامه حیات به بند بهمن انتقال یافتند. بر روی این رودخانه سد مهم سلمان شهر و پل های مهمی همچون پل معروف امام شهر ساخته شده است. سد کوار نیز یکی دیگر از طرح هایی است که قرار است به زودی بر مسیر این رودخانه مهم و استراتژیک ساخته شود. در شهر امام شهر و در مجاورت رودخانه قره آغاج و پل معروف شهر پارک ساحلی زیبایی در نزدیکی ساحل رودخانه ساخته شده است که طرفداران بسیاری دارد. اطراف رودخانه قره آغج نیز در برخی روستاها و شهرها مملو از حضور درختانی همچون بادام و یا نرگس زارهای وسیع است که چشم انداز بسیار دلربایی را به وجود آورده است.