دریاچه طشک یکی از چند دریاچه زیبای استان فارس است که در شهرشتان نی ریز و در نزدیکی شهری به نام آباده طشک واقع شده است. این دریاچه در کنار دریاچه بختگان، تالاب کمجان و چشمه کمبان تشکیل دریاچه نیریز و یا تالاب نیریز و کم جان را می دهند که جزو مناطق حفاظت شده این شهرستان و زیر مجموعه پارک ملی بختگان است. این دریاچه که به شکل یک هلال در شمال غربی دریاچه بختگان قرار گرفته است با 45 کیلومتر طول،  در حدود 44 هزار و دویست هکتار وسعت داشته و در فاصله 160 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است. دریاچه در سال های پرآبی در عمیق ترین قسمت خود چیزی در حدود 12 متر عمق دارد و عمق آن در نقاط مختلف متفاوت است. عمق دریاچه نسبت به دریاچه بختگان کمتر است و با فرا رسیدن فصول کم بارش اغلب ارتباط این دو دریاچه قطع می شود.

دریاچه طشک همانند سایر دریاچه های استان فارس در چند سال اخیر  به سبب خشکسالی­ها و کاهش بارندگی، احداث سدها، برداشت بی رویه و برخی عوامل دیگر دچار خشکسالی شده و بیشتر به یک شوره زار شبیه شده بود. این دریاچه که در میانه خود دارای چندین جزیره و حتی شبه جزیره کوچک و بزرگ است یکی از جاذبه های پرطرفدار استان فارس است که در میان مشهورترین جزایر آن می توان به جزیره نرگس و جزیره گنبان اشاره کرد. دریاچه از طریق یک تنگه کوچک در میانه کوه ول به دریاچه بختگان متصل شده است و دو رودخانه کر و سیوند و آب حاصل از زهکشی های مناطق بالادست  منابع اصلی تامین کننده آب این دریاچه زیبا هستند.

 این دو رودخانه پس از پیوستن به هم در محلی به نام پل خان، مرودشت و سلطانشهر را پشت سر گذاشته و در نهایت به این دریاچه و دریاچه بختگان می ریزند. این دریاچه نیز به سان اغلب دریاچه های استان فارس زیستگاه پرندگان مهاجری بود که از سرزمین های سردسیر به این منطقه مهاجرت می کردند اما تبدیل شدن این تالاب به یک شوره زار سبب شد تا پرندگان مهارج دیگر در این تالاب توقف نکنند و صدها لاک پشت و جوجه پرندگان مهاجر نیز در جریان این کم آبی تلف شدند. بارش های سیل آسای  فروردین 98 سبب شد تا این دریاچه جان دوباره گرفته و در حدود 50 درصد آبگیری شود. این آبگری سبب شد تا بار دیگر در فرودین این سال شاهد پرواز فلامینگوها در این دریاچه زیبا باشیم.