خانه امام خمینی در خمین

یکی ازآثار ملی ایران که در سال 1375به ثبت رسیده است خانه سید روح الله خمینی است که در استان مرکزی در شهرستان خمین و در خیابان صالحی قرار دارد. این اثر باستانی که در دوران قاجار ساخته شده است قدمتی 150 ساله دارد و در بافت قدیمی شهر بنا شده است . این خانه توسط مرحوم حاج سید احمد (پدربزرگ روح الله خمینی) در سال 1255 خریداری شد و تا چند سال اخیر یکی از بزرگترین خانه ها در خمین بود که از موقعیت مهمی در شهر برخوردار بود. این اثر که در زمره جاذبه تاریخی و سیاسی قرار دارد بخشی از تاریخ ایران را در خود جای داده است به طوری که در طی جنگ تحمیلی پناهگاه زنان و کودکان بسیاری بوده است و شاید به جرات بتوان گفت این خانه کهن تنها اثری است که تمام قسمت های آن در طول دهه ها سالم مانده هست و این ویژگی باعث تمایز بنا بین تمامی اثرهای ملی شناخته شده است.

 

خانه،خانه سید روح الله خمینی،عکس از خانه سید روح الله خمینی،عکس خانه سید روح الله خمینی،تصاویر خانه سید روح الله خمینی


این بنا که با معماری زیبای قاجاری ساخته شده است سراسر از گل و خشت پوشیده شده است و در بعضی بخش ها برای استحکام بیشتر از سنگ استفاده شده است. این اثر ملی 2500متر مربع را به خود اختصاص داده است و از قسمت هایی تشکیل شده است که می توان به حیاط اندرونی،حیاط بیرونی،شبستان، برج، چهار حیاط،دو ورودی است که بعد ها به خاطر استراتژی مهمی که در شهر داشت پنج در دیگر به آن اضافه شد. از خصوصیات بارز آن ارتفاع تمامی اتاق ها از کف حیاط است همچنین وجود حوض های زیبا به شکل قلب و دایره و هشت ضلعی است که به زیبایی هر چه تمام این خانه قدیمی اضافه کرده است.آنچه در خانه های قاجاری می توان مشاهده کرد مسیر هایی برای ورود به داخل حیاط است به طوری که از در ورودی وارد یک هشتی هشت ضلعی می شدند و سپس به یک دالان دراز و تاریک و در نهایت به حیاط دل انگیز این خانه می رسیدند.
خانه روح الله خمینی یکی از جاذبه های بسیار مهم استان مرکزی به شمار می رود که همه ساله جمعیت بسیاری را از داخل و خارج به خود جذب می کند این خانه که درختان کهن سال و فضای دل نشین دارد مورد استقبال تمام گروه های سنی قرار می گیرد که هدف از این بازدید برای شناخت شخصیت این بزرگوار  و آشنایی با محیط زندگی ایشان  است.

 

                                    سفر خوبی را برای شما آرزومندیم