تاریخچه خانه حسن پور

از مکان های دیدنی و جذاب استان اراک خانه حسن پور است که در سال 1377 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.این خانه که در دوران قاجار ساخته شده است در استان مرکزی در شهرستان اراک در خیابان محسنی قرار دارد.این بنا که در بافت قدیمی شهر قرار دارد توسط حاج علی مشیری یکی از تاجران فرش ساخته شده است و بعد از چند سال از این بنا به عنوان مدرسه استفاده شد و سپس توسط شخصی به نام حسن پور خریداری شد و از آن به بعد به خانه حسن پور شهره شده است. این خانه که مدت ها در دستان وارثان مرحوم حسن پور بوده است  در سال 1374توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خریداری شد و از آن موقع تا سال 1383مورد مرمت قرار گرفت و سپس به موزه صنایع دستی تبدیل شد.

 

خانه،خانه حسن پور،خانه حسن پور در استان مرکزی،خانه حسن پور در مرکزی،خانه حسن پور مرکزی،خانه حسن پور اراک،خانه حسن پور در اراک،عکس از خانه حسن پور،تصاویر خانه حسن پور در اراک
 

وضعیت خانه حسن پور
این خانه کهن که قدمت چند ساله دارد در دو طبقه است که 600 متر مربع را به خود اختصاص داده است و سراسر از خشت پوشیده شده است که برای استحکام بیشتر از سنگ و دوغاب استفاده شده است این بنا شامل قسمت هایی چون اتاق های سه دری و پنج دری ،حیاط ، اتاق های زمستانه و تابستانه است. طبقه اول خانه که محل مناسبی برای زمستان ها بود دارای انبار آذوقه و مطبخ است که ورودی اصلی بنا در این قسمت قرار دارد و طبقه بالا که در تابستان مورد استفاده قرار می گرفت دارای اتاق های شاه نشین است. از قسمت های محصورکننده بنا وجود حوض کاشی کاری شده در وسط حیاط است که به زیبای هرچه تمام این خانه اضافه کرده است همچنین وجود درختان کهن سال و محیط دل نشین  و تزئینات آجرکاری و کاشی کاری از ویژگی های منحصر به فردی است که می توان در آثار ماندگار قاجار مشاهده کرد.

 

خانه،خانه حسن پور،خانه حسن پور در اراک،خانه حسن پور دراستان مرکزی،خانه حسن پور اراک،خانه حسن پور مرکزی

 

این بنا که از جاذبه های مهم استان مرکزی به شمار می رود  و همه ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج به خود جذب می کند در سال 1382 به موزه تبدیل شد که از آن پس بیشتر از همیشه مورد استقبال گرم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید: مدرسه سپهداری اراک

                                     سفر خوبی را برای شما آرزومندیم