جنگل سنو طبس

تنوع بالای درختان و پوشش گیاهی در جهان موجب پدیدار شدن انواع جنگل ها در سراسر این کره خاکی شده است. جنگل سنو طبس یکی از این نمونه های منحصر به فرد است که پوشش گیاهی آن متناسب با آب و هوای منطقه می باشد. 

فواید جنگل ها

جنگل‌ها اهمیتی حیاتی دارند زیرا مأوای متنوع‌ترین جوامع زیستی جهان و غنی‌ترین تنوع زیستی زمین هستند. در درون جنگل‌ها تعداد زیادی از داروهای بالقوه و هزاران هزار گونه دیده نشده و کشف نشده، پنهان هستند. همچنین جنگل‌ها توانایی پایدار نگه داشتن شرایط آب و هوایی کل زمین را دارند. در واقع جنگل سنو هم به عنوان یکی از جاهای دیدنی طبس توانسته گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

جنگل سنو کجاست؟ 

جنگل سنو در 24 کیلومتری شهر زیبای طبس واقع شده است. اراضی این منطقه کوهستانی و صعب العبور می باشد همچنین به دلیل کمبود باران و شور بودن خاک آن گیاهان انبوهی متناسب با این شرایط و گیاهان شورپسند در منطقه به عمل آمده است.

پوشش گیاهی جنگل سنو

اکثر گونه های  گیاهی این منطقه دارویی و کم نظیر و منحصر به استان خراسان جنوبی است که در دیگر  استان ها یافت نمی شود. در این جنگل زیبا  که یکی از جاذبه های طبیعی طبس می باشد، براساس آمار پژوهشگران 800 گونه گیاهی شناسایی و پرورش داده شده است. جنگل سنو دارای درختچه هایی نظیر گز، تاغ، آتریپلکس و غیره می باشد که در کم آبی وزش باد مقاومت بالایی دارند.

جنگل سنو از اهمیت اقتصادی و محیطی بالایی به جهت تولید علوفه، مکان تفریحی و استفاده در صنعت داروسازی برخوردار بوده، یکی از جاهای تفریحی طبس می باشد. متاسفانه استفاده بی رویه از گیاهان دارویی و شرایط آب و هوایی باعث تهدید جنگل شده و رفته رفته جنگل های انبوه و غیر انبوهی همچون جنگل سنو طبس در حال نابودی بوده و یا کاملا از بین رفته است.