زندگینامه دکتر حسابی

دکتر محمود حسابی  یکی از شخصت های برجسته ای است که نام یادش همیشه ماندگار است. محمود خان میرزا حسابی که پدر مهندسی نوین ایران است در سال 1281 در تهران به دنیا آمد و در هفت سالگی در شهر بیروت شروع به تحصیل کرد او در این مدت قرآن و دیوان حافظ را کاملا مسلط بود وبا برخی از کتاب های دیگر همچون بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی،مثنوی مولوی آشنا بود. از استعداد های دیگر او نواختن ویولن و پیانو به طور حرفه ای بود که این زمینه در نواختن موسیقی او را با موسیقی غربی و موسیقی ایرانی نیز به طور کامل آشنا کرده بود او تمام این توانایی ها و استعداد ها را قبل از شروع دوره متوسطه کسب کرده بود و همزمان با شروع جنگ جهانی اول شروع به خواندن دروس متوسطه خود در خانه کرد و سپس از دانشگاه فرانسوی در رشته مهندسی راه و ساختمان فارغ و التحصیل شد و کمک خرج برای خانواده شد. هم زمان با این کار شروع به ادامه تحصیل در دانشگاه سوربن شد و توانست دکترای فیزیک خود را با رتبه ای عالی دریافت کند.

 

آرامگاه محمود حسابی،آرامگاه،عکس از آرامگاه محمود حسابی،تصاویر آرامگاه محمود حسابی


پس از این موفقیت بزرگ دوباره به ایران بازگشت و خدمات ارزشمندی را انجام داد که می توان به پایه گذاری فیزیک نوین، راه اندازی و اجرایی حدود 37 پروژه علمی، انتشار 21کتاب و مقاله از رشته خود اشاره کرد. دکتر محمود حسابی که در سال 1990 میلادی به عنوان مرد اول علمی جهان منتخب شد تنها شاگرد ایرانی پرفسور اینشتین بود و برخی از مقالات او در بین تمام دانشمندان و فیزیکدان ها شناخته شد و در  سال 1366 هجری شمسی درکنگره 60 سال فیزیک ایران لقب پدر فیزیک ایران را به خود اختصاص داد.
دکتر محمودحسابی که افتخار ایران در جهان است  بعد از 90 سال در سال 1371 در ژنو از دنیا رفت که پیکر اورا  بنا به درخواست خود در شهر تفرش به خاک سپردند و آرامگاهی برای او بنا کردند این آرامگاه که از جاذبه های مهم استان تفرش به شمار می رود در سال های قبل گسترش پیدا کرد و به یک مکان توریستی تبدیل شد.

 

                                          سفر خوبی را برای شما آرزومندیم