آرامگاه شاه داعی الله

سید نظام الدین محمود الحسینی که بیشتر با نام سید نظام الدین شناخته می شود یکی از عرفای نامی قرن نهم هجری در شهر شیراز است که نسبش با چندین واسطه به امام سوم شیعیان امام حسین(ع) می رسد. این شیخ بزرگ در سال 810 هجری قمری در شهر شیراز متولد شده و پس از سال ها جهد و عبادت و ارشاد مردم در سال 870 هجری قمری دیده از جهان فرو بست. در قرون هشتم و نهم قمری رسم بر آن بود که علما و عرفای بزرگ را با لقب شاه خطاب می کردند و از آنجا که شیخ کار ارشاد و توحید مردم به سوی حق را انجام می داد به شاه داعی الی الله شهره یافت. این عارف وارسته دارای آثار فراوانی به زبان های فارسی و عربی است. 

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : کوه سبزپوشان شیراز

این عالم بزرگ در شعرسرایی نیز دستی بر آتش داشته و قریب به 50 هزار بیت شعر از وی برجای مانده است که در سه مجموعه به نام های قدسیات، صادرات و واردات قرار می گیرند. شعر علاوه بر گفتار منظوم دارای کتب منثوری است که سته نام دارد. وی پس از مرگ توسط مریدانش در نزدیکی گورستان تاریخی دارالاسلام شهر شیراز و بیرون از دروازه کنونی شاه داعی به خاک سپرده می شود. مریدان دست به دست هم داده و بقعه ای بر فراز قر استاد خود می سازند. بقعه ای ساده که در جریان زلزله مهیب شیراز به طور کامل تخریب می شود. با روی کار آمدن زندیه در دوره حکومت کریم خان زند به دستور وی مقبره ای درخور بر فراز قبر وی ساخته می شود.

آرامگاه شاه داعی الله ارومیه

هم اکنون در این مقبره که به شکل یک تالار وسیع است قبر شیخ و فرزندش با نام میرزا قاسم، که به تاریخ 920 هجری قمری از دنیا رفته، واقع شده است. در سردر ورودی آرامگاه کاشیکاری قرار گرفته که مزین به یکی از اشعار خود شاه داعی الی الله است. بر فراز قبر شیخ و فرزندش سنگ قبرهایی یکپارچه و مرمین به رنگ سرخ قرار گرفته است که بر روی آن با خط ثلث نام متوفی و تاریخ رحلت وی ذکر گردیده است. در دوره قاجار نیز یکی از تجار به نام شیراز بنای این بقعه را بازسازی می کند که تاریخ 1299 هجری قمری در آن ذکر گردیده است. در سال 1354 نیز فردی با نام عبدالعلی فصاحتی نمای داخلی تالار را با هنر معرق کاری زیبایی می آراید.

این جاذبه دیدنی نزدیک را از دست ندهید : آرامگاه سید علاءالدین

بنای داخلی آرامگاه هم اکنون با هنر کاشیکاری هفت رنگ و مقرنس کاری با کاشی هایی زیبا آراسته شده است و بر فراز سنگ قبر محفظه ای شیشه ای تعبیه شده است. در خود تالار نیز گاه اشعاری زیبا از  شاه داعی الی الله با خط زیبای نستعلیق به چشم می خورد. در اطراف این بقعه گورستانی عمومی قرار دارد و تنی چند از شعرا و عرفای معروف شیرازی در مجاور این عالم بزرگ به خاک سپرده شده اند.

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم