تاریخچه آب انبار بلور

یکی از بناهای تاریخی استان مرکزی آب انبار بلور است. این اثر زیبا در شهرستان  تفرش و در محله زاغرم واقع شده است و به دلیل معماری خاصی که دارد در سال 1387 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این آب انبار که مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار است توسط میرزا حسین بلور و برادرش ساخته شد و پس از ساخت آب انبار وقف عام شد تا همه مردم بتوانند از آب آشامیدنی برخوردار باشند. این سازه از ارزش و اهمیت بسیاری برای مردم این شهر برخوردار است همچنین از لحاظ معماری در نوع خود بی نظیر است به طوری که با گذشت سال ها همچنان محکم و پابرجا است و تمامی قسمت های آن سالم باقی مانده است و از این آب انبار تقریبا تا 40 سال قبل که تمامی خانه ها مجهز به یخچال نبودند استفاده می شد.

 

آب انبار،آب انبار بلور،تفرش،آب انبار تفرش،آب انبار بلور در مرکزی،

 

وضعیت آب انبار بلور
این سازه حدود450 متر را به خود اختصاص داده است سراسر بنا از خاک، گچ،آهک،آجر،سنگ،خشت و ملات ساروج پوشیده شده است واز قسمت هایی چون ورودی،مخزن،راه پله،دو بادگیر،پاشیر برخوردار است. مهم ترین ضلع بنا شمال غرب آن است در این ضلع یک راه پله قرار دارد که یک طرف آن به مخزن و طرف دیگر آن به بام می رسد این راه پله برای خارج کردن آب از طریق سیستم فاضلاب و پاک سازی و لایروبی مخزن صورت می گرفت تا همیشه آب سالم در اختیار مردم قرار گیرد از کاربرد دیگر این راه پله میزان تشخیص آب موجود در انبار است. مخزن دارای دو کانال مخصوص تهویه است همچنین 12 ستون، بیست گنبد،18 جرز از بخش های دیگر مخزن است از دیگر ابتکارات معماری این محوطه ساخت بادگیر هایی در غرب و شرق بنا است این بادگیر ها هوای خنک را به محل نگه داری آب می رساندند.
 

آب انبار،آب انبار بلور،آب انبار بلور درتفرش،آب انبار بلور در مرکزی

آب انبار بلور که از سازه های مهم این استان به شمار می رود در کنار بناهای دیگری همچون گرمابه فم، تکیه زاغرم، مسجد ششناو، امام زاده محمد فم قرار دارد وجود جاذبه های دیگر در  نزدیکی آب انبار آن را به یک مکان توریستی تبدیل کرده است که از نظر گردشگری بسیار حائز اهمیت است. این بنا که یک مکان اصیل و سنتی است یک بار در سال 1373 مورد مرمت قرار گرفت که در بخش هایی، ظاهر اولیه آن دچار تغییر شد و اکنون از آن به عنوان  رستوران استفاده می شود.

 

                                           سفر خوبی را برای شما آرزومندیم