قریب به 5000 شهید در 80 گلزار شهدای قم مدفون هستند که از جمله آنها گلزار شهدای قم و از جمله جاهای دیدنی قم است.

قم بیشترین تعداد شهید را تقدیم میهن عزیزمان کرده است و 75 گلزار شهید در استان دارد که 30 گلزار در مرکز استان قرار دارد.

گلزار امامزاده جعفربن محمد اصلی ترین گلزار و از جمله اماکن مذهبی قم می باشد. که بعد از گلزار شهدای تهران، بزرگ ترین گلزار شهدای ایران می باشد و با در بر داشتن 2970 پیکر شهید رتبه دوم تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است.

گلزار شهدای قم - شهدای معروف گلزار شهدای قم

پیکر تنها شهید اروپایی دفاع مقدس در قطعه 18 این گلزار دفن می باشد. همچنین این گلزار، قطعه ای را به شهدای غیر ایرانی علی الخصوص شهدای عراقی که با ایران علیه رژیم بعث متحد بودند اختصاص داده است.

گلزار شهدای علی بن جعفر قم

مزار امامزاده علی بن جعفر فرزند امام صادق با بارگاهی فاجر و زیبا نیز در جوار این گلزار شهدا می باشد. کاشی کاری هایی زیبا به همراه گچبری هایی چشم نوار و کتیبه هایی که به خط ثلث آیات قرآن و روایات و ابیات فارسی را به زیبایی نقشه و نگار کرده است زیبایی و صفای معنوی این گلزار شهدا را دوچندان کرده است. محرابی طلایی رنگ در ضلع جنوبی قرار دارد که زیبایی ویژه ای به آن بخشیده است.

معماری هنری گلزار شهدای علی ابن جعفر قم

این بارگاه به اوایل سده هشتم برمی گردد. بنا هشت وجهی با گنبدی هرمی شکل می باشد و از نظر تزئینات و زیبایی یکی از برترین آثار تاریخی شهر قم می باشد که در سال 1314 جزء آثار ملی ایران و زیباترین جاهای تاریخی قم قرار گرفت.

گلزار شهدای قم - گلزار شهدای علی بن جعفر قم