کویر قوم تپه تبریز

کویر ها سرزمین های پهناوری هستند که به دلیل تابش مستقیم نور خورشید و حرارت شدید و بارش ناچیز باران، به زمین های بسیار خشکی تبدیل شده اند. بیابان ها از نظر پوشش گیاهی تقریباً خالی از گیاه هستند.

اگر فکر می کنید که کویرها تنها در مناطق مرکزی ایران به چشم می خورند، باید حتما خودتان را به سرزمین های کوهستانی و آباد آذربایجان برسانید و در قلب طبیعت سبز و هوای مطبوع کوهستانی آن سری هم به کویر قوم تپه بزنید. این کویر تنها کویر آذربایجان و از جمله جاهای دیدنی شبستر است و حضورش در طبیعت آذربایجان آن را به سرزمینی با اقلیم­های متنوع تبدیل کرده است. برای رسیدن به کویر قوم تپه تبریز می توانید از مسیر تبریز به صوفیان، مسیر برگشت، استفاده کنید. بعد از پشت سر گذاشتن پل راه آهن، تابلوی روستای قوم تپه در حدود 5 کیلومتری این جاده راه ورودی روستا را نشانتان می دهد. با گذر از روستا و طی چند کیلومتر به کویر قوم تپه خواهید رسید. کویر درست روبروی کارخانه مصالح ساختمانی شهر صوفیان قرار گرفته است.

عکس کویر قوم تپه تبریز

تپه های ماسه ای کویر قوم تپه

کویر قوم تپه حاصل هزاران سال تلاش زمین و حرکت باد و خاک است که در نهایت در قالب تپه های ماسه ای و یک نمکزار کوچک کویر قوم تپه را تشکیل داده اند. قرار گرفتن قوم تپه در مسیر بادها و وزش مداوم آن­ها سبب شده تا ذرات درشتر خاک باقی ماند و ذرات ریزتر در هوا جا به جا شوند، حاصل این غربالگری کاملا طبیعی پدید آمدن تپه های ماسه ای زیبا و کوچکی است که کویر کوچک و بسیار زیبای قوم تپه را تشکیل می دهند. وزش باد باعث جابه جا شد تپه های ماسه ای و تغییر شکل مداوم آن ها نیز می شود که در نوع خود بسیار جذاب است. به همین دلیل این منطقه از جمله جذابترین جاذبه های طبیعی شبستر به شمار می رود. گاهی تپه های ماسه ای به سمت روستای قوم تپه حرکت کرده و گاهی دامن پس کشیده و از آن فاصله می گیرند.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید : سد امند تبریز

جاذبه های کویر قوم تپه تبریز

وجود کارخانه های متعدد در اطراف این کویر زیبا و همچنین برداشت بی رویه ماسه از تپه های ماسه ای سبب شده تا موجودیت این پدیده طبیعی منحصربفرد در آذربایجان با مخاطره روبرو شود. بهترین فصل بازدید از این کویر زیبا فصل بهار تا اواسط تابستان است و اگر در پیدا کردن آن با مشکلی روبرو شدید می تواند از اهالی روستای قوم تپه کمک بگیرید. از دیگر جذابیت های منحصربفرد قوم تپه حضور گله های شتر است که توسط روستاییان ساکن در قوم تپه صوفیان پرورش داده می شوند و در زمین های اطراف این کویر به چرا می پردازند. کویر قوم تپه و طبیعت منحصربفرد اطراف آن قطعا یکی از جذاب ترین پدیده های گردشگری در زمینه ژئوتوریسم آذربایجان شرقی است پس بهتر است قبل از شلوغ شدن این کویر سری به آن بزنید و از سکوت و زیبایی اش نهایت استفاده را ببرید.

تفریح در کویر قوم تپه تبریز - قم تپه

سفر خوبی را برای شما آرزومندیم