کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار زنجان

تنوع طبیعت ایران بسیار زیاد است به حدی که هر گردشگری با هر نوع سلیقه ای را به خود جذب می کند.

کوهها و جنگل ها از همان ابتدای خلقت برای آدم ها جذاب بوده اند. اما فکرش را بکنید این کوه ها از لحاظ ظاهری نیز تفاوت های شگرفی با سایر کوه هایی که تابحال دیده اید داشته باشد. کوه هایی که مثل ادویه هزار رنگ به نظر می رسند و هر تکه از آن ها به یک رنگ است. گویی یک نفر قلمو به دست تمام کوه ها را نقاشی کرده است.


این پدیده عجیب و خارق العاده که به کوههای رنگین کمان شهره است در زبان آذری آلا داغلار نامیده می شود. کوه های رنگین کمانی آلا داغلار یکی از زیباترین جاهای دیدنی ماهنشان است که از حوالی ماهنشان آغاز شده و تا اهر در آذربایجان شرقی ادامه پیدا می کند. 

آلاداغلار، کوه های رنگین کمانی زنجان - تبریز

آدرس و مسیر دسترسی به آلا داغ لار

مسیر ماهنشان به میانه یا آزادراه زنجان-تبریز به لطف کوههای رنگی آنقدر جذاب و خوشایند است که هر رهگذری را مجذوب خواهد کرد. در دل این کوه ها گاه چشمتان به روستایی می افتد که با زیبایی تمام در دامنه کوه آرام گرفته است و از جمله جاذبه های طبیعی ماهنشان به شمار می رود. قرمز، قهوه ای، نارنجی، سبز، زرد و سفید رنگ هایی هستند که با تنالیته های مختلف بر سینه کش این کوه ها به چشم می خورند. ماهنشان از آن دست شهرهایی است که وقتی در طبیعت زیبایش قدم می گذارید گویی به سرزمینی ناشناخته و رویایی وارد شده اید. با باریدن باران های بهاری این کوه ها آنقدر زیبا و خواستنی می شوند که نمی توانید بی تفاوت از کنار این همه زیبایی عبور کنید.

اگر در سفر خود به این منطقه به مشکل برخورد کردید، می‌توانید با تماس با "امداد خودرو محمود بهرامی" از خدمات این امدادخودرو استفاده کنید.

عکس آلاداغلار، کوه های رنگین کمانی زنجان

رنگ کوه های رنگین کمانی آلا داغ لار

یک رسم دیرینه در میان مردم این منطقه از ماهنشان حاکم بوده که در آن با استفاده از این خاک های رنگی خانه های خود را در هنگام آغاز سال نو می آراستند. اما چه چیزی سبب ایجاد این ویژگی خارق العاده شده است؟ مواد معدنی! منطقه ماهنشان یکی از غنی ترین مناطق ایران از لحاظ مواد معدنی است و کارخانه ها و معادن بسیاری در این منطقه مشغول به کار هستند. وجود عناصری همچون مس، آهن، روی و سایر عناصر معدنی سبب شده تا در طول سال ها این پدیده شگفت انگیز ایجاد شود و البته این پدیده یکی از دیدنی ترین جاهای تاریخی ماهنشان نیز هست چرا که چیزی در حدود 15 میلیون سال پیش شکل گرفته است.