در استان البرز و مهرشهر کرج کاخی مجلل و منحصربفرد با نام کاخ مروارید واقع شده است که ساخت آن از سال 1345 تا 1347 به طول انجامیده است. این کاخ محل زندگیِ شمس پهلوی، خواهر بزرگ محمد رضا پهلوی بوده است. زیربنای این کاخ مجلل 2500 متر بوده است و شکل آن مانند یک سفره‌ماهی است که یک صدف آن را احاطه کرده است. همانطور که در تصاویر می‌بینید این بنا از نظر معماری بسیار منحصربفرد بوده و نمونه‌ی دیگر از آن یافت نمی‌شود. این بنای بزرگ و پرخرج توسط آقای وسلی پیترزِ آمریکایی و شرکت فرانک لوید رایت و با مبلغ بالغ بر یک میلیون دلار آمریکا، بنا شده است.

بدلیل ظاهر و معماری منحصربفرد کاخ مروارید که بعضا با نام کاخ شمس نیز از آن یاد می‌شود، این بنا در سال 1381 بصورتی رسمی در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. با این حال نکته‌ی تاسف‌بار این است که این کاخ در وضعیت جالبی قرار ندارد و از نظر مالکیت پستی بلندی‌های بسیاری را طی کرده است. در سالهای اخیر وعده‌ها و اقداماتی برای بازسازی آن صورت گرفته است اما سرانجامی نداشته است و هنوز هم کاخ مروارید اثری باستانی است که توجه زیادی از نظر گردشگری به آن نمی‌شود.

از نظر فضای داخلی کاخ مروارید از زیر سقفی‌هایی به شکل حلزون و مارپیچ بهره می‌برد و نورگیرهایی به شکل مروارید دارد. محوطه‌ی بیرونی و اطراف دریاچه نیز به فرم باله‌های سفره ماهی بنا شده است و جلوی زیبای را به آن داده است. داخل این کاخ امکانات فراوانی از جمله سالن سینما، تالار طلایی بار، استخر، سالن بیلیارد، آب‌نما، دفتر مخصوص، تالار پذیرایی و غیره وجود دارد که مطمئنا گشت زدن در آن می‌تواند بسیار جذاب باشد. با این حال نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که این کاخ با ادامه‌ی بی‌توجهی‌ها به آن ممکن است فرو بریزد و ضربه سنگینی به آثار ملی استان البرز وارد شود.