پل میان گذر دریاچه ارومیه که قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است از جمله بهترین جاهای دیدنی ارومیه است که حدود 1709 متر طول دارد که 1276 متر آن در داخل دریاچه ارومیه است.

پل میانگذر دریاچه ارومیه یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی ارومیه است که در بین مرزهای دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این دریاچه که به عنوان یکی از مهم ترین ذخیره گاه های زیست بوم جهانی به ثبت رسیده است در سالهای اخیر با مشکل خشکسالی گسترده ای دست و پنجه نرم کرده است و حتی احتمال خشک شدن کامل آن نیز می رفت. بر روی دریاچه ارومیه پلی میانگذر قرار دارد که دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را به یکدیگر متصل می کند. این پل با طول 1709 متری خود ادامه بزرگراه شهید کلانتری است که دو شهر ارومیه و تبریز را به یکدیگر متصل کرده است و به همین سبب با نام پل شهید کلانتری نیز شناخته می شود.

عکس پل میان گذر دریاچه ارومیه

طول پل دریاچه میان گذر دریاچه ارومیه

1276 متر از این پل طولانی بر روی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. پل میان گذر دریاچه ارومیه لقب طولانی ترین پل ایران را نیز از آن خود کرده است. این پل که مسافت بین ارومیه و تبریز را 135 کیلومتری کاهش داده و به نصف رسانده است با اما و اگرهای بسیاری در سال 1387 هجری شمسی افتتاح شده است. پل که با کاهش چشمگیر مسافت بین دو مرکز استان آذربایجان غربی و شرقی همراه بود مصرف سوخت و همچنین آمار بالای تصادف ها را نیز کاهش می داد. برخی ساخت این پل و مصالح به کاررفته در آن را به عنوان یکی از عوامل مسدود شدن جریان آب در دو طرف دریاچه دانسته و آن را دارای مخاطرات زیست محیطی فراوانی برای دریاچه ارومیه می دانند.

پل میانگذر دریاچه ارومیه - پل شهید کلانتری

جاده پل میان گذر دریاچه ارومیه

در ساخت این پل که دارای دو مسیر رفت و برگشت است و یک مسیر ره آهن با عرض 5 متر در مکیان آن قرار گرفته بیش از 35 هزار تن فولاد و 50 هزار متر مکعب بتن به کار رفته است. پل از سه قسمت پل اصلی، پل آبگذر و بخش خاکریز تشکیل شده است و شامل 33 دهانه می باشد. در وسط پل اصلی دهانه ای قوسی با ارتفاع  25 در عرض 25 متر به چشم می خورد که 100 متری طول دارد و بزرگترین دهانه پل است. سازه پل در خشکی ساخته شده است و سپس به محل نصب انتقال داده شده است. در سال های اخیر به سبب رسوبات موجود در پایه پل برنامه هایی جهت اصلاح این پل تصویب شده است تا جلوی جریان آب بین دو سوی پل گرفته نشود. پل به گونه ای ساخته شده است که دریاچه را به دو نیم تقسیم کرده است.