یکی دیگر از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر شیراز مسجد مشیرالملک است. این بنای تاریخی که از دوره قاجار به یادگار مانده است در یکی از محلات قدیمی شهر شیراز به نام محله سنگ سیاه جنب بازارچه ارامنه قرار گرفته است. ساخت این مسجد زیبا در سال 1264 هجری قمری آغاز شده و در سال 1374 ه.ق به اتمام رسیده است. فردی با نام حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک که سمت والی فارس در عهد قاجار را بر عهده داشته است این مسجد را بنا نهاده است. این مسجد از نظر ساخت و ساز و همچنینن ستون های سنگی حجاری شده و تزئینات فاخر و شبستان هایش بعد از مسجد وکیل قرار می گیرد و یکی از زیباترین مساجد شهر شیراز است.

طاق نمای ورودی مسجد با کاشی کاری بسیار زیبایی آراسته شده است. با عبور از در ورودی و گذر از دالان به داخل حیاط مسجد وارد می شوید.  صحنی نسبتا بزرگ و حوضی مستطیل شکل در برابر چشمانتان ظاهر می شود.  در ضلع شمالی شمهد طاق نمایی بسیار بلند و کاشیکاری شده با کاشی های هفت رنگ به چشم می خورد که در کنار کتیبه های مزین به آیات قرآن و مقرنس کاری های ظریف بسیار چشم نواز است. در پشت این طاق نما شبستان کوچک و بسیار زیبایی قرار دارد که با انواع کاشی کاری ها و مقرنس کاری های زیبا و چشم نواز آراسته شده است. در کنار این شبستان شبستان مقصوره قرار گرفته است. در این شبستان کوچک که حالا کاملا متروکه شده چاهی عمیق قرار داشته که امروزه اثری از آن دیده نمی شود.

در این شبستان محرابی زیبا و کاشیکاری شده به چشم می خورد. این شبستان بر روی چهار ستون سنگی تراش خورده استوار شده است. در ضلع شرقی مسجد نیز طاق نمای بلند و کاشیکاری شده ای قرار دارد که بسیار چشم نواز است. این طاق نما همان طاق نمایی است که در ب ورودی مسجد در پشت آن قرار گرفته است. روبروی این طاق نما در ضلع غربی طاق نمای دیگری قرار دارد که با کاشی معرق و مقرنس کاری به زیبایی آراسته شده است. در این طاق نما ساعتی قرار دارد که به نظر می رسد قدیمی ترین ساعت باقیمانده از عهد قاجار است. یکی از وجوه تمایز این ساعت به کار رفتن اعداد فارسی در آن است. در این طاق نما کتیبه ای قرار دارد که مضمون آن اشعاری از یکی از شعرای شیراز و توضیحی در باب ساخت مسجد است. در ضلع غربی شبستانی وسیع قرار کرفته که دارای ده ستون سنگی حجاری شده به سان ستون های مسجد وکیل است و یک بادگیر بر فراز آن ساخته شده است. 

این شبستان محرابی بزرگ و زیبا آراسته به هنر کاشیکاری دارد و یک لوح مرمرین در کنار آن نصب شده که مزین به سوره توحید است. در ضلع جنوبی مسجد نیز طاق هایی استوار بر ستون های سنگی هشت گانه به چشم می خورد که ستون ها به زیبایی تمام حجاری شده و طاق ها با ظرافت تمام کاشیکاری شده اند. در شبستان زمستانه نیز چند ستون سنگی حجاری شده و زیبا به چشم می خورد. در گذشته های دور در برخی اتاق های مسجد در نزدیکی ضلع جنوبی کلاس های درسی برای طلاب جوان برپا می شده است که هم اکنون بلااستفاده مانده است. بخشی از این مسجد نیز هم اکنون به عنوان کتابخانه به کار برده می شود.