قلعه‌ کاظم داشی، پناهگاه امن ارومیه

در دریاچه ارومیه جاذبه‌ها و جزایر فراوانی قراردارد که هرکدام به‌تنهایی گردشگران زیادی را ب خود جذب می‌کنند. یکی از جاهای دیدنی ارومیه، قلعه کاظم داشی است که از جمله جاهای تاریخی ارومیه به شمار می رود. کاظم داشی یا کاظم خان قالاسی یک صخره طبیعی در ساحل دریاچه ارومیه است که به شکل یک استوانه مورب است. این پدیده طبیعی و چشم نواز که مشرف به یک منطقه سرسبز و چشم نواز اتست از نظر برخی بیشتر به یک کلاه نظامی شهره است. این صخره به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همچنین سختی دسترسی و وجود پرتگاه های خطرناک در طول تاریخ همواره مکانی برای پناه گرفتن مردم در برابر یورش های مختلف بوده است. بنابر کاوش های صورت گرفته در این صخره آثاری از هزاره نخست قبل از میلاد تا دوره ایلخانی بدست آمده است که موید این نکته است. بنابر افسانه ها سال ها قبل چهل مرد که از دست حکام ظالمان زمان خویش گریخته بودند به این صخره پناهنده شده بودند که همین داستان ها سبب شده بود تا این صخره طبیعی که بیشتر با نام داش قلاسی یا قلعه سنگ شناخته می شد به نام قیرخلار قالاسی یا قلعه چهل نفر شهره شود.

تاریخچه کاظم داشی

در قرون گذشته نیز که نیروهای روس و انگلیس از نقاط مختلف به مرزهای این سرزمین هجوم اوردند افراد بسیاری از نیروهای محلی در برابر این یورش قد علم کردند. یکی از این مبارزین فردی به نام کاظم خان بود که در برابر پیش روی نیروهای روس ایستادگی می کرد. وی در جریان مبارزات خود در این صخره پناه گرفت و مردمان هفت روستای مجاور را نیز پناه داد تا از غارت و یورش روس ها در امان بمانند. وی تا هنگام خروج روس ها در همین صخره پناه گرفت و همین دلیل سبب شد تا این صخره در بین مردم به قلعه کاظم داشی شهره شود. این پدیده طبیعی زیبا در منطقه ای به نام انزل در ساحل دریاچه ارومیه و در هفتاد کیلومتری شهر ارومیه قرار گرفته است و به سان یک جزیره در میان دریاچه به نظر می رسد.

قلعه کاظم داشی ارومیه

چرا به این قلعه کاظم‌داشی می‌گویند؟

پیرامون این صخره افسانه ها و روایات بسیاری وجود دارد که در این میان می توان به افسانه گنج مشهور هلاکوخان حاکم مغول در دوره ایلخانی اشاره کرد. خیلی ها معتقدند که گنج هلاکوخان سالها در این صخره مدفون بوده تا اینکه به هنگام یورش روس ها توسط یک سرباز روس از کشور خارج شده است. در مجاورت این صخره سنگی صخره ای دیگر درست شبیه این صخره قرار دارد که به مراتب کوچکتر است و لقب قل کاظم داش قلاسی را دریافت کرده است. برای دیدن این جاذبه های طبیعی ارومیه باید خودتان را به روستای گوئرچین برسانید بنابراین از مسیر ارومیه به سلماس راهی شده و با رسیده به سه راهی قوشچی به سمت این شهر حرکت کرده و با گذر از شهر و عبور از روستاهای قره باغ و گوئرچین به این قلعه برسید.

 این جزیره سنگی و زیبا در فاصله دو کیلومتری این روستا قرار گرفته است. تا قبل از کم آب شدن دریاچه مسیری باریک از میان دریاچه به این قلعه متصل می شد اما با فروکش کردن سطح آب روستا کاملا به این جزیره سنگی متصل شده است. برخی معتقدند که کاظم خان قلعه ای دو طبقه برای سکونت خود و خانواده اش بر فراز این صخره ساخته بود که در آن واحدهایی برای آهنگری، اسلحه سازی، ریخته گری و حتی ساخت قایق تعبیه کرده بود. او که در ساخت سلاح مهارت زیادی داشته سرانجام توسط یکی از دست سازه های خودش کشته می شود. هنوز هم مسیر دسترسی به بلندای این صخره سخت و نفس گیر است.

مسیر قلعه کاظم داشی ارومیه

قلعه کاظم داشی در فاصله حدود ۷5 کیلومتری ارومیه قرار دارد که برای رفتن به این مکان زیبا و بکر ابتدا باید از ارومیه به سمت سلماس حرکت کنید و بعد از حدود ۳۰ کیلومتر، به سه راهی قوشچی می رسید. سپس وارد مسیر فرعی به طرف قوشچی شوید.بعد از گذر از شهر قوشچی به دهکده گردشگری ساحل باری خواهید رسید و بعد از گذر از روستای قره باغ و گورچین قلعه، به طرف شرق این روستا حرکت کنید.قلعه کاظم داشی در ۱٫۵ کیلومتری شرق روستای گورچین قلعه قرار دارد.

قلعه کاظم خان داشی ارومیه - عکس

فصل مناسب برای بازدید از قلعه کاظم داشی

با توجه به آب‌وهوای مطبوع ارومیه و استان آذربایجان غربی بهترین فصل برای بازدید از کاظم‌داشی فصل بهار و اوایل فصل تابستان است. در فصل‌های پاییز و زمستان هوای بخش شمالی دریاچه به‌شدت سرد است. بدون داشتن امکانات حرفه‌ای مانند کیسه‌خواب‌ مناسب، اصلاً امکان چادر زدن و کمپ در آنجا وجود ندارد. در فصل زمستان تمام دشت‌های اطراف کاظم داشی پوشیده از برف می‌شود و دمای هوا به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.