قلعه صمصام‌ السلطنه در فاصله 38 کیلومتری شهرکرد، در شمال غرب شلمزار قرار دارد و توسط صدر اعظم ايران در دوره مشروطه، نجف قلی خان، ملقب به صمصام السلطنه ساخته شده است که از جمله جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می شود.

قدیمی ترین شهر چهارمحال و بختیاری

وجود آثار باستانی در یک شهر گویای حوادث رقم خورده و عقاید و آداب رسوم آن شهر است که می تواند اطلاعات دقیقی را به ما بدهد قلعه صمصام السلطنه یکی از مهم ترین آثار استان چهار محال و بختیاری است که مربوط به دوران قاجار است و به خاطر قدمت زیادی که دارد از مهم ترین آثار باستانی به شمار می رود و در زمره جاذبه تاریخی قرار گرفته است. این بنای زیبا در 40 کیلومتری شهر کرد و در شهر شلمزار قرار دارد و در سال 1387 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

قلعه صمصام السلطنه شهرکرد
شهر شلمزار در لغت به معنی کتیرا زار است  یعنی جایی که به وفور گیاه کتیرا می روید  از این رو در اقتصاد این شهر تاثیر به سزایی گذاشته است در این شهر می توان آثار تاریخی دیگری از جمله حمام قدیمی که به حمام پایین شلمزار شهره است اشاره کرد این حمام قدیمی در زمان صفوی ساخته شده است و از مکان های دیدنی به شمار می رود.

معماری قلعه صمصام السلطنه

این قلعه تاریخی به دستور نجف قلی خان ملقب به صمصام السلطنه ساخته شد او یکی از بزرگان ایل بختیاری و رئیس تمامی وزیران در زمان قاجار بوده است که در دوران ریاست کارهای فراوانی اعم از اخراج مستشار آمریکایی، لغو عهدنامه ترکمان چای، و فرمانداری چهارمحال و بختیاری را کرده است. این قلعه که محل سکونت او بوده است حدود هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است و به سبک ایرانی و مستطیل شکل و در دو طبقه بناشده است. این بنا تعداد زیادی اتاق و ایوان دارد.طبقه اول آن از چند اتاق تشکیل شده است که با طاق و تویزه و خشت خام پوشیده شده است جلوی این اتاق ایوانی قرار دارد که دارای ستون های سنگی است و با نقوش برجسته گیاهی تزئین شده اند طبقه دوم بنا نیز شامل اتاق های متعددی است واز ایوانی برخوردار بود که اکنون اثری از آن به جای نمانده است. اگرچه گذر زمان آسیب فراوانی به این اثر کهن وارد کرده است ولی همچنان بخش هایی از آن محکم و پابرجا است از جمه قدیمی ترین جاهای تاریخی شهرکرد است.

تخریب قلعه صمصام السلطنه شهرکرد

متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان و عدم مراقبت و رسیدگی این اثر باستانی در شرف تخریب کامل است البته در این میان تفکر قشری از مردم که درصدد نابودی این قلعه صرفا به دلیل اینکه متعلق به نجف قلی خان است بی تاثیر نمانده است.