ارگ کلاه فرنگی کجاست

ارگ کلاه فرنگی بیرجند، از دیگر جاذبه های تاریخی و زیبای استان خراسان جنوبی، و از جاهای دیدنی بیرجند می باشد که در مرکز این شهر، حاشیه خیابان مطهری واقع شده است. این ارگ که یکی از جاهای تاریخی بیرجند می باشد به صورت شش ضلعی ساخته شده و رنگ سفید آن زیبایی خاصی به آن بخشیده است. جلوه های معماری این ارگ به محض ورود خود نمایی می کنند. جلوه هایی همچون حوضخانه با ویژگی معماری منحصر به فرد، رسمی بندی، کاربندی‌های لانه زنبوری، مقرنس و تزئینات گلدانی را می توان نام برد. همچنین وجود آب نمایی زیبا در  این مکان علاوه بر تهویه حوض خانه، هوای مطبوعی را به وجود آورده است. این ارگ به نام های چون ارگ حسام الدوله، ارگ سرکار و قصر بی بی عروس نیز شناخته می شود.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید: محله چهار درخت

معماری ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکوه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخره دوره زندیه احداث شده است. بنای مزبور به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهر متفاوت است. این ساختمان در 6 اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضا دار وبقیه طبقات جهت تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است. بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاق های متعددی آن را احاطه نموده تشکیل شده است. در همین طبقه 4 هشتی به شکل قرینه به چشم می خورد، که اصلی ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع شده است. حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاقنما و سکو هایی آن را احاطه کرده اند.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند با معماری زیبا و باشکوه

یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی بندی و کاربندی های زیبا به شکوه آن افزوده است. طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی می باشد که چند اتاق را در خود جای داده و بخش های فوقاتی فقط جنبه سمبلیک و زیبایی داشته با پنجره هایی کوچک و کم عرض که جهت تامین نور حوضخانه تعبیه شده و به کلاه فرنگی مرسوم است. بخش محوطه و باغ مجموعه بر اساس اسناد قدیمی آن به شکل چهار باغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.

این جاذبه نزدیک را از دست ندهید: آرامگاه حکيم نزاري بيرجند

عمارت کلاه فرهنگی به امیر علم خزیمه تعلق داشته که وی آن را به فرمانداری بیرجند تقدیم نموده است. معماری بکار رفته در طبقه ی هم‌کف ساختمان، به‌ گونه ای است که به کمک دالان های ارتباطی بخش‌های مختلف از جمله گنبدی‌ها، اتاق‌ها و هشتی به یکدیگر راه دارند. جالب است بدانید که این عمارت با وجود دارابودن شش طبقه، تنها دو طبقه از آن قابل استفاده بوده و طبقات دیگر تنها جهت زیباسازی بنا ساخته شده اند.  صفتی که به این عمارت با شکوه داده شده نگین شهر بیرجند است که واقعا در خور زیبایی انکار ناپدیر آن می باشد. اگر قصد سفر به بیرجند را دارید حتماً از این عمارت با شکوه نیز دیدن نمایید.  این اثر جزو آثار به ثبت رسیده ملی ایران می باشد.

سفر خوبی را برای شما ارزومندیم